Estudios Ingleses. Plan 2022
Grado y Doble Grado. Curso 2025/2026.
ENSEÑANZA DEL INGLÉS EN CONTEXTOS PROFESIONALES - 806508
Curso Académico 2025-26
Datos Generales
- Plan de estudios: 081G - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2022) (2022-23)
- Carácter: Optativa
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
CG 2 - Adquirir conocimiento de las diferentes disciplinas del campo de la lengua inglesa
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
CG 1 - To possess instrumental knowledge of the English language at all levels of learning
CG 2 - To acquire knowledge of the different disciplines in the field of the English language
CB4 - Students must be able to convey information, ideas, problems, and solutions to both specialized and non-specialized audiences
CB5 - Students must have developed the learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy
Transversales
CT 5 - Utilizar un lenguaje inclusivo que respete las diversidades propias y características de las personas, y adquirir estrategias comunicativas orales y/o escritas eficaces para favorecer la transmisión del conocimiento.
CT 3 - To know and apply tools for actively searching for jobs and developing entrepreneurial projects, applying their knowledge to professional practice.
CT 5 - To use inclusive language that respects the diversity and characteristics of individuals, and acquire effective oral and/or written communication strategies to promote the transmission of knowledge.
Específicas
CE 14 - To approach specific fields of applied English linguistics (psycholinguistics, English through the media, teaching-learning methodology, digital competence for teaching-learning and translation and contrastive linguistics).
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
21-24 hours
Clases prácticas
21-24 hours
Otras actividades
Actividades no presenciales: 100-102 horas (entre 66,7% y 68 % = entre 4 y 4,08 ECTS), dedicadas a las siguientes tareas:
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales
Lectura de la bibliografía obligatoria
Preparación de exámenes
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas
Exams and tests: 3-6 hours
Off-site activities: 100-102 hours (between 66.7% and 68% = between 4 and 4.08 ECTS), dedicated to the following tasks:
Preparation of exercises, papers and/or oral presentations
Reading the compulsory bibliography
Exam preparation
Tutorials on doubts about the theoretical concepts and practical tasks
TOTAL
6 ECTS - 150 hours
Presenciales
Semestre
Breve descriptor:
Este curso introduce al estudiante en el conocimiento de la metodología del Inglés para Fines Específicos (English for Specific Purposes. ESP). Esta metodología está relacionada con la lingüística aplicada y la enseñanza del inglés en ámbitos como la economía, el mundo empresarial e institucional, o ámbitos tanto profesionales como académicos en múltiples disciplinas del saber.
This subject introduces the students to the methodology of English for Specific Purposes (ESP), which is related to applied linguistics and English language teaching in areas such as economics, business or the institutional domain, or in both professional and academic disciplines.
Requisitos
There are no previous requirements.
Objetivos
- Familiarizarse con los principios del Inglés para Fines Específicos (ESP)
- Aprender los conceptos clave y los últimos desarrollos teóricos y de metodología de la enseñanza aplicados al ESP
- Obtener un conocimiento suficiente como para poder aproximarse al diseño, organización y enseñanza de sus posibles curso de eso
- Ampliar sus conocimientos sobre las múltiples situaciones, contextos y finalidades relacionadas con el aprendizaje y la
enseñanza del inglés para fines específicos.
- To become familiar with the principles of English for Specific Purposes (ESP)
- To learn the key concepts and the latest theoretical developments and teaching methodology in ESP
- To acquire the necessary knowledge to be able to approach the design, organization and teaching of their future ESP courses
- To expand their knowledge about the various situations, contexts and purposes related to the learning and teaching of ESP
Contenido
1. Introducción a ESP
1.1. Descripción de ESP
1.2. Clasificación de las áreas de ESP
1.3. Origen y desarrollo de ESP
1.4. ESP e Inglés General
1.5. Las funciones del profesor de ESP
2. Diseño de cursos
2.1. Análisis de necesidades
2.2. Conceptos básicos fundamentales en el diseño de cursos
3. Diseño de cursos: aplicación
3.1. Delimitar el curso
3.2. El temario
3.3. Materiales
3.4. Evaluación de cursos y materiales
3.5. Evaluación del aprendizaje
4. Aplicación: diseño de cursos y materiales
4.1. Inglés para los negocios
4.2. Inglés para la policía
4.3. Inglés médico
4.4. Inglés para el turismo
4.5. Inglés en los medios de comunicación
4.6. Inglés para fines académicos
1. Introduction to ESP
1.1.Description of ESP
1.2.Classification of ESP areas
1.3.Origin and development of ESP
1.4.ESP and General English
1.5.The role of the ESP teacher
2. Course design
2.1. Needs Analysis
2.2. Fundamental background concepts in course design
3. Course design application
3.1. Focusing the Course
3.2. The syllabus
3.3. Materials
3.4. Evaluation of courses and materials
3.5. Learning assessment
4. Application: ESP course design and materials
4.1. Business English
4.2. English for the Police
4.3. English for Medicine
4.4. English for Tourism
4.5. English for the Media
4.6. English for Academic Purposes
Evaluación
Given the balance in this subject between theoretical and practical skills, the assessment will include theoretical-practical tests (50%), as well as active class attendance and student participation in the practical activities and various tasks on compulsory readings done in class (20%). Finally, the assessment includes the oral presentations of the final research project (30%).
Bibliografía
Dudley-Evans, T. and St. John, M. (1998) Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: CUP
Hutchinson, T. and Waters, A. (1987) English for Specific Purposes. Cambridge: CUP.
Robinson, P. (1991) ESP: A Practitioners Guide. New York: Prentice Hall International
Swales, J. (2000) Language for Specific Purposes. Annual Review of Applied Linguistics, 20, 59-76.
Swales, J. (1985) Episodes in ESP. Pergamon.
Widdowson, H.G. (1983) Learning Purpose and Language Use. Oxford: OUP.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura. |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo T | 15/09/2025 - 12/12/2025 | MARTES 15:00 - 17:00 | A-20 | LETICIA QUESADA VAZQUEZ |
MIÉRCOLES 15:00 - 17:00 | E-213 | LETICIA QUESADA VAZQUEZ |