Estudios Ingleses. Plan 2022

Grado y Doble Grado. Curso 2023/2024.

TEATRO RENANCENTISTA INGLÉS - 806496

Curso Académico 2023-24

Datos Generales

SINOPSIS

COMPETENCIAS

Generales
Conceptuales:
Conocimiento de las literaturas en lengua inglesa.
Procedimentales:
Capacidad para comprender e integrar información procedente de diversas fuentes, y encuadrarla en distintas perspectivas
teóricas.
Actitudinales:
Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa, su cultura y sus literaturas.

Conceptual competences:
- Knowledge of the literatures in English.
Procedural:
- Ability to process and integrate information from a variety of sources, framing it in different theoretical perspectives.
Attitudinal:
- Development of a reflexive and critical attitude towards the English language, its cultures, and its literatures.
Específicas
Tras cursar la materia, el alumno deberá ser capaz de: identificar y analizar los elementos estéticos que conforman el canon
literario en lengua inglesa del renacimiento; emitir juicios críticos razonados sobre el teatro renacentista inglés y la obra de
Shakespeare en relación con el contexto histórico que los ha generado; valorar el peso específico de la literatura inglesa
renacentista en el contexto literario actual; analizar las distintas líneas de influencia que han determinado la importancia de dicha
literatura en el contexto literario actual.

After completing this course, the student will be able to identify and analyze aesthetic elements shaping Elizabethan playwrights’
literary production, express critical judgments on their work and on the body of critical texts written about them, and assess the
specific influence of Elizabethan drama on later periods.

ACTIVIDADES DOCENTES

Clases teóricas
ses teóricas:
1. Introducción teórica al contenido de la materia a través de clases magistrales. Dichas clases estarán orientadas a describir un
panorama teórico general de las asignaturas que se traten, dejando el trabajo práctico para las reuniones de los grupos de trabajo
o debate.
2. Lectura individual guiada de antologías de textos representativos de los períodos que se estudian y/u obras (en toda su
extensión) claves de dichos períodos.
3. Lectura individual guiada de textos críticos que aborden el período que se trata.


Theoretical classes:
1. Theoretical introduction to the content of the subject through lectures. Those classes will be oriented to describe a general
theoretical panorama of the course content, leaving the practical work to group work at seminar level and debate groups.
2. Guided individual reading of representative texts' anthologies of the period under study and/or complete key works of those
periods.
3. Guided individual reading of critical texts that address the period studied.
Seminarios
4. Formación de grupos de debate que traten de forma práctica -esto es, a través de análisis, discusiones y contrastes de
opiniones- los contenidos propios de la materia. Estos grupos de debate, claro, contarán con la tutela y la dirección de un
profesor. El trabajo y la participación activa del alumno en estos grupos será reflejado en la evaluación.

Seminars:
4. Debate groups formation that deal in a practical manner -that is, through the analysis, discussion and contrasting opinions- the
content of the course subject matter. These debate groups will be guided by the teacher. The work and participation invested in
these groups should be reflected in the students' final assessment.
Clases prácticas
5. Visionado de películas y documentales que ayuden a conseguir los objetivos prácticos descritos arriba. El departamento
entiende que estas actividades deben fomentar un visionado crítico, por lo que dichos visionados se complementarán, en
cualquier caso, con foros de debate y discusión.

Practical classes:
5. Screening films and documentaries that help reach the course practical objectives described above. The Department
understands that these activities should foster a critical viewing, thus the screenings will be complemented, in every case, with
debate forums and class discussion.
Trabajos de campo
6. Visitas culturales guiadas (y tuteladas) eventuales.

Field work:
6. Eventual, guided cultural tours.
TOTAL
Actividades presenciales: 48-50 horas (entre 32,0% y 33,3% = entre 1,92 y 2 ECTS), de las cuales:
Clases teóricas y prácticas, seminarios: 42-47
Exámenes y pruebas específicas: 3-6 horas
Actividades no presenciales: 100-102 horas (entre 66,7% y 68 % = entre 4 y 4,08 ECTS), dedicadas a las siguientes tareas:
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales
Lectura de la bibliografía obligatoria
Preparación de exámenes
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas

Face-to-face activities: 48-50 hours (between 32,0% and 33,3% = between 1,92 and 2 ECTS), composed of:
Theory and practice class and seminars: 42-47h.
Exams and specific evaluation: 3-6 h.
Personal study: 100-102 hours (between 66,7% and 68 % = between 4 and 4,08 ECTS), dedicated to the following activities:
Preparation of exercises, essays and/or oral presentations
Reading of compulsory bibliography
Exam preparation
Question solving regarding the theory and practice of the subject matter studied in class.

Presenciales

2

No presenciales

4

Semestre

1

Breve descriptor:

Este curso ofrece una visión panorámica del teatro inglés del Renacimiento, a través del análisis de las obras de los grandes dramaturgos de la época: Shakespeare, Jonson y  Marlowe, entre otros, haciendo hincapié en la función social del género teatral.

English:

This course offers a panoramic view of Renaissance English Drama through the analysis of works by the greatest playwrights of the period: Shakespeare, Jonson and Marlowe, among others, focusing on the social role of the theatre as a literary genre.

Requisitos

Nivel C1 de inglés recomendado.

Objetivos

 Se realizará un estudio específico de la evolución y el desarrollo del teatro inglés durante el período del renacimiento. Se pretende familiarizar a los alumnos con los estilos que conforman los distintos períodos del corpus literario en Inglaterra (desde los albores del teatro renacentista hasta el cierre de los teatros durante el reinado de Carlos I, pasando por los períodos isabelino y jacobino) para que aquellos puedan construir un discurso crítico, bien razonado sobre dichos períodos.

Para conseguir los objetivos de esta materia se utilizarán las siguientes estrategias:

-Profundización en el teatro renacentista a través de sus textos.

-Iniciar al alumno en la lectura de textos críticos sobre el periodo.

-Incentivar la capacidad de análisis del alumno del corpus literario renacentista inglés en el contexto cultural contemporáneo de igualdad y respeto.

-Desarrollar el juicio crítico personal del alumno como valor fundamental del graduado en estudios ingleses.


English:

This course will comprise the study of the evolution of English theatre during the Renaissance. The main objective is to familiarize students with the different styles that characterize English canonical plays throughout the period (from the dawn of English theatre until the closing of the playhouses during Charles I’s reign, exploring the Elizabethan and Jacobean artistic productions) so that they are capable of producing their own critical discourse about the literary texts under study in their historical, social and artistic context.

To reach this course’s objectives, the following strategies will be used:

 - In-depth study of Renaissance drama though the close reading of its texts.

- Initiate students in the reading of critical studies about the period.

- Encourage students’ analytical capacity and critical exploration of the English Renaissance drama corpus from todays’ contemporary cultural context and increase their knowledge of the historical period so that they can better assess its authors’ contributions to our understanding of human equality and respect.

- Develop the student’s personal critical assessment as a fundamental value of an English degree graduate.

Contenido

*Parte I: Introducción a la literatura, arte y pensamiento renacentista.* Tema 1: El teatro renacentista inglés y su contexto social, cultural y religioso. Desarrollo de las formas dramáticas primitivas hasta la escena preisabelina: Los "interludes, masques" y "pageants "de la época Tudor. Lecturas recomendadas: "Arden of Feversham" (anon.). Tema 2: Evolución de la comedia y la tragedia inglesa: La influencia latina e italiana. Lecturas recomendadas: "Friar Bacon and Friar Bungay" (Greene), "The Spanish Tragedy "(Thomas Kyd)," A Midsummer’s Night Dream "(William Shakespeare)", Ralph Roister Doster "(Udall)." " Tema 3: La sociedad intelectual isabelina. Evolución del lenguaje dramático: Desarrollo de la forma trágica y del "blank verse". Lecturas recomendadas:" Dr. Faustus" (Christopher Marlowe). *Parte II: Hibridaciones de la comedia: Función social de la obra dramática. * * * Tema 4: La economía política del teatro isabelino y jacobino Teatros populares y aristocráticas salas. Arquitectura teatral. Posición del dramaturgo en la sociedad: Marginalidad y mecenazgo. Composición de las compañías de actores. Lecturas recomendadas: "The Night of the Burning Pestle" (Beaumont). Tema 5: La sociedad jacobea: Cambios socioculturales, políticos y religiosos y sus manifestaciones en el teatro. La comedia satírica y la "citizen comedy": Retratos de la sociedad londinense del XVII. Lecturas recomendadas:" Volpone" (Ben Jonson), "A Chaste Maid in Cheapside" (Middleton). Tema 6: La tragicomedia jacobea: Alegoría de la corrupción cortesana. Lectura recomendada: "Measure for Measure "(Shakespeare). * * *Parte III: La tragedia jacobea: retratos de un mundo en decadencia.* Tema 7: El shakespeare trágico de la primera década del XVII. "" Estudio de la adaptación de las fuentes y crónicas. Lecturas recomendadas: "Hamlet, Julius Caesar "(William Shakespeare) * * Tema 8: Retratos de mujer en el teatro renacentista inglés Escritoras, lectoras y espectadoras de la escena inglesa. Misoginia y librepensamiento. Lecturas recomendadas: "The Witch of Edmonton"* *(William Rowley, Thomas Dekker and John Ford), "A Game of Chess "(Thomas Middleton), "The Changeling "(Thomas Middleton y William Rowley).


Part I: Introduction to English Renaissance Literature, Art and Thought. Theme 1: English Renaissance Drama and its Context. Development of primitive dramatic genres: offices, mystery cycles and morality plays. Pre-Elizabethan dramatic forms: The interludes, masques and pageants of the Tudor court. Recommended Reading: "Arden of Feversham" (anon.) Theme 2: Evolution of English Comedy and Tragedy: The Latin and Italian Influence. Recommended Reading: "Friar Bacon and Friar Bungay" (Greene), "The Spanish Tragedy "(Thomas Kyd)," A Midsummer’s Night Dream" (William Shakespeare), “Ralph Roister Doster" (Udall). Theme 3: Elizabethan Intellectual Society. Evolution of Dramatic Language: Development of the Tragic Genre and "blank verse". Recommended Reading: " Dr. Faustus" (Christopher Marlowe). Part II: Hibridization of the Comedy: Social Function of the Dramatic Genre. Theme 4: The Political Economy of Elizabethan and Jacobean Theatre: Popular Playhouses and Aristocratic Theatres. Theatre Architecture. The Playwright’s Position in Society: Marginality and Patronage. The composition of Companies of Players. Recommended Reading: "The Night of the Burning Pestle" (Beaumont). Theme 5: Jacobean Society: Sociocultural, Political and Religious Changes and their Theatrical Manifestation, Satiric and Citizen Comedy: Portraits of London Society in the 17th century. Recommended Reading: “Volpone" (Ben Jonson), "A Chaste Maid in Cheapside" (Middleton). Theme 6: Jacobean Tragicomedy: Alegory of Court Corruption. Recommended Reading: "Measure for Measure "(Shakespeare). Part III: Jacobean Tragedy: Portraits of a Decadent World. Theme 7: The Tragic Shakespeare of the first decade of the 17th century. Study of Sources Adaptations and Chronicles. Recommended Reading: “Hamlet”, “Julius Caesar” (William Shakespeare). Theme 8: Female Portraits in English Renaissance Drama. Writers, Readers and Spectators of the English Scene. Misogyny and freethinking. Recommended Reading: "The Witch of Edmonton"* *(William Rowley, Thomas Dekker and John Ford), "A Game of Chess "(Thomas Middleton), "The Changeling "(Thomas Middleton y William Rowley).

Evaluación

El diseño de la materia prevé la evaluación continua del alumno a través del seguimiento semanal de su trabajo (el valor
específico del trabajo diario del alumno en la nota final no superará en ningún caso el 20% de la calificación final) y un examen
teórico-práctico al final de cada asignatura, cuyo valor ponderado oscilará entre un 50% y un 70% de la calificación final. La nota
podrá ser complementada, a criterio del profesor, con la entrega de ensayos y trabajos escritos, cuyo peso específico no deberá
superar el 30% de calificación final.

This course is designed to undergo a continuous evaluation of the student's progress (the specific value attributed to his/her daily
work in any case will surpass the 20% of the final grade) and a final exam that will comprise theory and practice of the content
studied, its value will oscillate between 50% and 70% of the final grade. This grade could be complemented, as the teacher sees
fit, with the assignment of essays and text commentaries, whose specific weight should not surpass the 30% of the final grade.

Bibliografía

Blakemore Evans, G. Elizabethan-Jacobean Drama. A New Mermaid Background Book. London: A & C Black, 1987.
Bradbrook, M.C. A History of Elizabethan Drama (6 Vols.). Cambridge: C.U.P., 1979.
Braunmuller, A.R. & M. Hattaway (eds.). The Cambridge Companion to English Renaissance Drama. Cambridge: C.U.P., 1990.
Dobson, Michael and Stanley Wells, The Oxford Companion to Shakespeare, Oxford University Press, 2016.
Holland, Peter. William Shakespeare, Oxford University Press, 2007.
Kerrigan, John, On Shakespeare and Early Modern Literature. Essays, Oxford University Press, 2004.
Kinney, Arthur F., A Companion to Renaissance Drama, John Wiley & Sons, Inc., 2004.
Clark, Sandra. Renaissance Drama. Cambridge: Polity, 2007.
Leech, C. & T.W. Craik (gen. eds.). The Revels History of Drama in English, Vols. III & IV. London: Methuen, 1975. Leggatt, A. English Drama: Shakespeare to the Restoration, 1590-1660. London: Longman, 1988.
Leggatt, A. Jacobean Public Theatre. London: Routledge, 1992.
Sanders, N. et al. (eds.) The Revels History of Drama in English, Vol. II: 1500-1576. London: Routledge, 1996.
Sturgess, K. Jacobean Private Theatre. London: Routledge, 1987.
Styan, J.L. The Elements of Drama. Cambridge: C.U.P., 1982.
Wickham, G.L.G. Early English Stages 1300-1600. Vol. III. London: Routledge & Kegan Paul, 1981.
Womack, Peter. English Renaissance Drama. Malden, MA: Blackwell, 2006.

Otra información relevante

Electronic Resources:
- Folgerpedia. A very complete reference site that compiles electronic resources for the study of Renaissance Drama. Videos of performances can be found at Folger Shakespeare Library (https://www.folger.edu/).
- Life in Elizabethan England. A Compendium of Common Knowledge. 1558-1603. .
Very complete website about life in Elizabethan England, from the description of the main jobs and occupations, domestic life, life in court, through tables of measures, courtesy formulas, noble titles, etc.
- Treasures in Full: Shakespeare in Quarto.< http://www.bl.uk/treasures/shakespeare/homepage.html>
Page of the British Library that allows to explore and to compare the manuscripts in quarto of the works of Shakespeare.
Online Journals:
O Early Modern Culture Online .(Volda University College, Norway)
O Early Modern Culture: An Electronic Seminar (journal with full-text articles and responses) https://researchprofiles.herts.ac.uk/portal/en/journals/early-modern-culture-an-electronic-seminar(bacf071d-e5ef-475f-98ed-8927e644f695).html.
O Early Modern Literary Studies 1500-1700. .
O Renaissance Forum: An Electronic Journal of Early-Modern Literary and Historical Studies (U. of Hull)
.
O Hamlet Haven, An Online, Annotated Bibliography. .

Estructura

MódulosMaterias
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura.

Grupos

Clases teóricas y/o prácticas
GrupoPeriodosHorariosAulaProfesor
Grupo A13/09/2023 - 21/12/2023JUEVES 08:30 - 10:30A-15JOSE LUIS MIRAS OROZCO
VIERNES 08:30 - 10:30A-15JOSE LUIS MIRAS OROZCO
Grupo B13/09/2023 - 21/12/2023JUEVES 10:30 - 12:30A-200MARIA GOICOECHEA DE JORGE
VIERNES 10:30 - 12:30A-200MARIA GOICOECHEA DE JORGE
Grupo C13/09/2023 - 21/12/2023JUEVES 10:30 - 12:30A-405MAYA DEL PUIG ZALBIDEA PANIAGUA
VIERNES 10:30 - 12:30A-405MAYA DEL PUIG ZALBIDEA PANIAGUA
Grupo T113/09/2023 - 21/12/2023JUEVES 19:00 - 21:00A-312MARTIN KEARNS
VIERNES 19:00 - 21:00A-312MARTIN KEARNS
Grupo T213/09/2023 - 21/12/2023JUEVES 19:00 - 21:00A-335DOLORES MARIA RESANO FANTINO
VIERNES 19:00 - 21:00A-335DOLORES MARIA RESANO FANTINO