Lingüística Inglesa: Nuevas Aplicaciones y Comunicación Internacional

Máster. Curso 2022/2023.

MÉTODOS Y HERRAMIENTAS DE INVESTIGACIÓN EN LINGÜÍSTICA INGLESA - 607524

Curso Académico 2022-23

Datos Generales

SINOPSIS

COMPETENCIAS

Generales
(a) Comprensión de los fundamentos básicos de la investigación científica.
(b) Conocimiento del conjunto de técnicas empleadas en la investigación lingüística.
(c) Capacidad de aplicación de algunas de esas técnicas a diversos problemas lingüísticos reales en lengua inglesa.
(d) Conocimiento del proceso de diseño, desarrollo y confección de un trabajo de investigación lingüística.
(e) Capacidad para preparar documentos en los que se expongan los resultados obtenidos en el trabajo de investigación.

Transversales
- Trabajar en equipo.
- Comunicar de manera efectiva el resultado de la propia investigación
- Resolver problemas en nuevos entornos.
Específicas
- Manejo de bases de datos bibliográficas.
- Manejo de herramientas informáticas para el análisis de datos.

ACTIVIDADES DOCENTES

Clases teóricas
30 horas de exposiciones teóricas y seminarios.
Clases prácticas
15 horas de prácticas en laboratorio informático.
Presentaciones
6 horas de presentaciones orales por parte del alumnado.
TOTAL
51 horas presenciales

Presenciales

4,5

No presenciales

1,5

Semestre

1

Breve descriptor:

 This course introduces students to theoretical and practical research skills in English Linguistics. This includes both theoretical knowledge of basic research methods,designs and tools, as well as the practical ability to undertake a short research project using those tools. At the end of the course, students will be able to master the knowledge and scientific methodologies related to English linguistics that prepare them for more advanced postgraduate studies. 

Requisitos

Regular class attendance is required. Regular participation in the class discussions and practical sessions is required. Assignments must be completed by the date they are due.

Objetivos

 

-To introduce students to the basic methods and tools for undertaking linguistic research in their area of interest. 

 

-To provide students with practical experience in undertaking a short research project. 

 

-To familiarise students with the use of computer analysis tools and technologies, their potential and limitations for linguistic research 

 

Contenido


-Introduction: What is research? Research questions in Linguistics. Types of research questions. Operationalizing research questions. Implications for data, data collection and analysis. Overview of areas of study in English Linguistics. 
 

 

-Types of research methods: Qualitative, quantitative, mixed method designs. Qualitative research and analysis. Techniques and instruments. Mixed methods research and analysis. 

 

-Quantitative methods. Key concepts: variables, hypotheses, theories, reliability and validity. Research designs: longitudinal, cross-sectional, experimental, quasi-experimental. Techniques and instruments. Stages in quantitative data analysis. 

 

- Qualitative methods. Sampling in qualitative research. Ethnography. Interviews. Focus group interviews. Introspective methods, Case studies. 

 

- Corpus methods in Linguistics. Key concepts and issues. Compiling and annotating corpora. Types of corpora and corpus analysis software. 

 

- Data analysis in quantitative research. Key statistical concepts. Descriptive statistics. Comparing two groups: t-tests. Comparing more than two groups: ANOVA. Correlation. Non-parametric tests. 

 

- Data analysis in qualitative research. Qualitative content analysis. Grounded theory. Computer-aided analysis. 

 

 -Interpretation and presentation of results: Research ethics. Formal aspects of research. The research report format 

 

 

Evaluación

La evaluación será continuada a lo largo del curso y el estudiante entregará un trabajo final por escrito. Se valorará la participación en clase (10%), la cooperación en grupo, la realización puntual de las diversas tareas, la presentación de resultados de ejercicios prácticos y la calidad de los ejercicios y proyectos presentados (40%). El trabajo final consistirá en un proyecto de investigación a pequeña escala, que se presentará oralmente y de forma escrita y se computará con un 50% de la calificación final.

Bibliografía

Dörnyei, Zoltán (2007): Research Methods in Applied Linguistics: quantitative, qualitative, and mixed methodologies Oxford University Press.
Field, A.P. (2009) Discovering statistics using SPSS. (3s edition) London: Sage.
Hatch, E. & A. Lazaraton (1994): The research manual: design and statistics for applied linguistics. New York: Newbury House.
Larson-Hall, J. (2010): A Guide to Doing Statistics in Second Language Research
Using SPSS. New York: Taylor & Francis.
Lavid, J. (2005). Lenguaje y Nuevas Tecnologías: nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI. Madrid, Cátedra.
Litosseliti, Lia (ed), (2014, 3rd ed.): Research Methods in Linguistics. London: Bloomsbury.
Paltridge, B and A. Phakiti (2015): Research Methods in Applied Linguistics. London: Bloomsbury.
McEnery, T., Xiao, R. and Tono, Y. (2006):Corpus-based language studies : an advanced resource book. London: Routledge.
Wray, A. and Bloomer, A. (1998, 2006). Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Arnold.

Estructura

MódulosMaterias
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura.

Grupos

Clases teóricas y/o prácticas
GrupoPeriodosHorariosAulaProfesor
Grupo T12/09/2022 - 21/12/2022MARTES 18:00 - 19:30A-LAB 001JUAN PEDRO RICA PEROMINGO
MIÉRCOLES 18:00 - 19:30A-LAB 001JUAN PEDRO RICA PEROMINGO