Estudios Norteamericanos (Conjunto con UAH)
Máster. Curso 2022/2023.
INSTITUCIONES Y ORGANIZACIONES:SIGNIFICADO Y FUNCIÓN - 608557
Curso Académico 2022-23
Datos Generales
- Plan de estudios: 065A - MÁSTER UNIVERSITARIO EN ESTUDIOS NORTEAMERICANOS (2016-17)
- Carácter: OBLIGATORIA
- ECTS: 5.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
2. Desarrollar las capacidades de autoevaluación, superación y trabajo en equipo.
3. Ser eficientes presentando información en un informe oral.
4. Ser capaz de explicar los principios y las principales disposiciones de los tres poderes del Estado.
5. Ser capaz de reconocer los principales principios ideológicos y la actividad política de los presidentes estudiados.
1. To develop the students critical thinking and to reinforce the idea that Politics and Institutions can be interpreted in manifold ways.
2. To develop the capacities for self-assessment, self-improvement and team work.
3. To be efficient presenting information in an oral report.
4. To be able to explain the principles and major provisions of the three branches of government.
5. To be able to recognize the main ideological principles and political activity of the presidents studied.
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
En los seminarios se profundizará en los temas mediante el análisis y la discusión en trabajos individuales y/o en grupo.
Los seminarios se basarán en la interpretación de textos, estadísticas, mapas, periódicos, películas...
Cada lectura, junto con las actividades programadas para cada unidad, preparará a los estudiantes para el debate activo y la reflexión posterior en un seminario asociado.
Los materiales serán facilitados por el profesor al inicio del curso o antes de cada clase presencial. Incluirán materiales diversos, como películas, artículos académicos, documentos políticos/históricos, páginas web, etc. Los estudiantes podrán contar con el apoyo de una plataforma (EPD), que se utilizará principalmente para la comunicación en clase.
Clases prácticas
Seminars will explore the issues in more detail through analysis and discussion in individual and/or group work.
Seminars will be based on the interpretation of texts, statistics, maps, newspapers, movies
Each reading together with the programed activities for each unit will prepare students for active discussion and further reflection in an associated seminar.
Materials will be provided by the lecturer at the beginning of the course or before every onsite class. They will include diverse materials, such as movies, academic articles, political/historical documents, websites, etc. Students may be supported through a platform (EPD), which will be used mainly for class communication.
Otras actividades
Work hours: 85 hours. This time includes studying reading texts, seminar preparation, which involves fulfilment of written assignments, researching and working with other students to coproduce different kinds of assignments
TOTAL
Presenciales
No presenciales
Semestre
Breve descriptor:
Este curso ofrece a los estudiantes la posibilidad de analizar la figura presidencial en Estados Unidos desde un enfoque polifacético. Partiendo de la Ley Suprema del país, los alumnos tendrán acceso a los aspectos más notables de la Presidencia estadounidense, desde las causas (y, por supuesto, los efectos) de su creación, hasta los aspectos menos conocidos y más mundanos de este símbolo nacional. Los presidentes de Estados Unidos serán escrutados, pues, a través de su papel como líderes nacionales e internacionales para demostrar si sus presidencias pueden considerarse fuertes o débiles. Estas indagaciones se basarán sobre todo en la capacidad de los presidentes para ejercer su influencia política sobre el Congreso y poner en práctica su valor ejecutivo. Por último, conoceremos la relación (si es que existe) entre los distintos presidentes estadounidenses y España.
This course offers students the possibility of analyzing the presidential figure in the United States from a multifarious approach. Departing from the Supreme Law of the country, the students will have access to the most notable aspects of the American Presidency, from the causes (and, of course, the effects) for its creation, to the less known and more mundane aspects of this national symbol. The presidents of the United States will be scrutinized, then, through their role as national and international leaders to demonstrate whether their presidencies could be considered strong or weak. These inquiries will be based mostly on the presidents capacity to exercise their political influence over Congress and implement their executive value. Finally, we will learn about the relationship (if it exists) between the different US presidents and Spain.
Requisitos
General admission requirements for the master's degree
Objetivos
Los estudiantes deben haber adquirido el nivel deseable en cada una de las competencias especificadas en los criterios de evaluación:
1. Comprensión e interpretación de los diferentes aspectos formales relacionados con las tres ramas.
2. Asimilación de los aspectos más importantes sobre la figura presidencial americana
3. Reconocimiento de los principales principios ideológicos y actividad política de los presidentes estudiados
4. Alto nivel de presentación y de inglés escrito y oral en todos los trabajos presentados en el curso.
Students should have acquired the desirable level in each of the competences specified in the assessment criteria:
1. Understanding and interpretation of the different formal aspects related to the three branches
2. Assimilation of the most important aspects about the American presidential figure
3. Recognition of the main ideological principles and political activity of the presidents studied
4. High standards of presentation and of written and oral English in all submitted coursework.
Contenido
Evaluación
The final grade of the students will depend on their active and valuable participation in class (20%), class activities (20%), the preparation of an oral presentation (30%), an individual research paper (30%). Participation in class is HIGHLY encouraged and it will be assessed accordingly. Active participation will not only be restricted to the seminars, but also to lectures, which will also be conducted upon the comments and ideas posed by students.
Bibliografía
Golman, Jerry et al. (1989). The Challege of Democracy. Princeton, N.J.: Houghton Mifflin.
Lewis, David E. and James M. Strine (1996). What Time Is It? Use of Power in Four Different Types of Presidential Time. The Journal of Politics. 58.3: 682-706.
Lowi, Theodore J. (1984). Ronald Reagan Revolutionary?. The Reagan Presidency and the Governing of America. Ed. Lester M. Salmon et al. Washington, D.C.: Urban Institute Press.
Neustadt, Richard E. (1954). Presidency and Legislation: The Growth of Central Clearance. American Political Science. 48: 1954: 641-71.
Novak, Michael (1974). Choosing Our King. N.Y.: Macmillan.
Peterson, Paul E. (1994). The Presidents Dominance in Foreign Policy Making. Political Science Quarterly. 109.2: 215-234.
Schlesinger, Jr. Arthur (1997). Rating the Presidents: Washington to Clinton. Political Science Quarterly. 112.2: 179-190.
Otra información relevante
Durante la primera semana de clase presencial dicho programa se entregará en el aula, y quedará asimismo disponible en el campus virtual de la asignatura.
The information in this sheet does not replace the course syllabus, which is the document where activities, material, readings and thematic content will be specified.
During the first week of class, the syllabus will be handed out in the classroom and will also be available on the virtual campus of the course.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura. |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo T | 30/01/2023 - 12/05/2023 | MIÉRCOLES 15:00 - 18:00 | - | LAURA DE LA PARRA FERNANDEZ |