Grupos de investigación

Artículos JCR

 

2024

Alvarez-Couto, M., García-Villamisar, D., & del Pozo, A. (2024). Variables Related to the Presence of Challenging Behaviors in Adults with Intellectual Disability with and Without Autism Spectrum Disorder: A Comparative, Predictive and Transdiagnostic Study. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities

Jodra, M., & García-Villamisar, D. (2024). Protective factors against the emotional impact of the pandemic in adults with autism spectrum disorders (ASD) and intellectual disability (ID). Scientific Reports, 14, 4341. 

Thoilliez, B. (2024). Ironic Practices as Pedagogical Tools for Accomplishing Italo Calvino’s Lightness. Studies in Philosophy and Education (advanced article). 

2023

Álvarez-Couto, M., García-Villamisar, D., & del Pozo, A. (2023). Callous unemotional traits mediate the presence of challenging behaviors in adults with autism spectrum disorder and intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities

Álvarez-Couto, M., García-Villamisar, D., & del Pozo, A. (2023). Challenging behaviors in adults with autism spectrum disorder and intellectual disability: A differential analysis from a transdiagnostic approach. Journal of Intellectual Disabilities. Online First. 

Górriz, J. M., Jodra Chan, M. et al. (2023). Computational approaches to Explainable Artificial Intelligence: Advances in theory, applications and trends. Information Fusion, 100, 101945.

Ibáñez Ayuso, M. J. (2023). Los Colegios Mayores: el valor pedagógico de una institución centenaria | The Spanish Colegios Mayores: The pedagogical value of a longstanding institution. Revista Española de Pedagogía, 81 (284), 191-207.

Serrate-González, S., Sánchez-Rojo, A., Andrade-Silva, L. y Muñoz-Rodríguez, J. M. (2023). Onlife identity: The question of gender and age in teenagers' online behaviour. [Identidad onlife: La cuestión del género y la edad en el comportamiento adolescente ante las redes]. Comunicar, 75, 9-20.

Bianca Thoilliez, Francisco Esteban & David Reyero (2023) Civic education through artifacts: memorials, museums, and libraries, Ethics and Education,

2022

Barrio Maestre, J.M. (2022) La verdad sigue siendo muy importante, también en la universidad, Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), pp. 63-85. https://doi.org/10.14201/teri.27524. ISSN: 1130-3743

Esteban Bara, F. y Gil Cantero, F. (2022). Las finalidades de la educación y la LOMLOE: cuestiones controvertidas en la acción educativa. Revista Española de Pedagogía, 80(281), 13-29. 

Gaviria, J. L. y Reyero, D. (2022). La transmisión de los contenidos culturales y su evaluación entre los fines del sistema educativo, según la LOMLOE . Revista Española de Pedagogía, 80 (281), 31-53. 

Gil Cantero, F. (2022). La Pedagogía ante el desfase prometeico del transhumanismo. Revista de Educación, 396. Abril-Junio 2022, 11-33.

Jodra, M., & García-Villamisar, D. (2022). The Impact of the COVID‑19 Pandemic Quarantine on Adults with Autism Spectrum Disorders and Intellectual Disability: A Longitudinal Study. Journal of Autism and Developmental Disorders. 

Pattier,  D., y  Reyero,  D.  (2022).  Aportaciones  desde  la  teoría  de  la  educación  a  la  investigación  de  las  relaciones  entre  cognición   y   tecnología   digital. Educación XX1, 25(2), 223-241.

Sánchez-Rojo, A. (2022). Waiting before hoping: An educational approach to the experience of waiting. Educational Philosophy and Theory, 54(1), 71-80.

Sánchez-Rojo, A., García del Dujo, A., Muñoz-Rodríguez, J.M., & Dacosta, A. (2022). Grammars of "Onlife" Identities: Educational Re-significations. Studies in Philosophy and Education, 41(1), 3-19.

Sanchez-Rojo, A. (2022). Disguising success or experiencing failure: how should we understand social and educational inclusion? (Disfrazar el éxito o vivir el fracaso: ¿Cómo debería entenderse la inclusión social y educativa?). Culture and Education34(3), 515-527. 

Thoilliez, B. (2022). Conservar, legar, desear. Prácticas docentes edificantes para restaurar el carácter público de la educación. Revista de Educación, 395, enero-marzo, 61-83. (Sección monográfica: Explorando lo común y lo público en las prácticas de enseñanza, B. Thoilliez, editora)

 

2021

Jodra, M., & García-Villamisar, D. (2021). Transdiagnostic Predictors of Impaired Recognition of Facial Emotion Expression in Adults with Autism Spectrum Disorder and Intellectual Disability. Developmental Neuropsychology.

Pattier, D. y Olmos Rueda, P. (2021).La administración y el profesorado. Prácticas educativas basadas en la evidencia. Revista de Educación, 392. Abril-Junio, 35-61.

Reyero García, D. (2021).¿Cabe una educación sexual que sea expresión de una inteligencia cultivada?, Revista Española de Pedagogía, 79(278), 115-129.

 

2020

Del Pozo Armentia, A., Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2020).The pedagogical limitations of inclusive education. Educational Philosophy and Theory, 52(10), 1064-1076.

2019

Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2019). La educación que limita es la que libera. Revista Española de Pedagogía77(273), 213-228.

Sánchez Rojo, A. (2019). The Formative Value of a Room of One's Own and its Use in a Hyperconnected World. Journal of Philosophy of Education, 53(1), 48-60. 

Sánchez Rojo, A. (2019). Pedagogía de la atención para el siglo XXI: más allá de una perspectiva psicológica. Revista Española de Pedagogía77(274), 421-436

Thoilliez, B. (2019). The Craft, Practice, and Possibility of Teaching. Studies in Philosophy and Eduction, 38(5) 555–562.

Thoilliez, B. (2019). Vindicación de la escuela como espacio para el desarrollo de experiencias democráticas: aproximación conceptual a las prácticas morales de reconocimiento y respeto. Educación XX1, 22(1), 295-314.

Thoilliez, B. (2019).Dewey in transition: towards a pragmatist ethics of recognition in schools. Journal of Philosophy of Education, 53(4), 759-772. 

 2018

Caro, C.; Ahedo, J.; Esteban, F. (2018). La propuesta de educación moral de Kohlberg y su legado en la universidad: actualidad y prospectiva. Revista Española de Pedagogía. 76(269), 85-100.

2017

García-Villamisar, D., Rojahn, J., Zaja, R., & Jodra, M. (2017). Facial emotion processing and social adaptation in adults with and without autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(4), 755-762.

 2016

Esteban, F. (2016). Standing at a hinge of history: what today's universities can learn from past philosophies of higher education. Australian Educational Researcher43(5), 629-641.

Esteban, F. (2016). Friedrich Nietzsche sobre la educación. Una consideración intempestiva. Teoría de la Educación, 28(2), 113-138.

Fernández Díaz Mª J., Rodríguez Mantilla, J. y Fontana Abad, M. (2016). Impact of implementation of quality management systems on internal communications and external relations at schools. Total Quality Management & Business Excellence. 27(1-2), 97-110.

 2015 

Buxarrais, Ma R.; Esteban, F.; Mellen, T. (2015).  The state of ethical learning in the Spanish University System: Considerations for the European Higher Education Area. Higher Education Research & Development. 34(4), 472-485.

Gil Cantero, F. y Reyero, D. (2015). Lo real, lo actual, lo empírico ….y la esperanza en lo posible. Sobre regularidades y sentidos en educación. Revista Española de Pedagogía, 73(262), 511-515.

 2014 

Esteban, F. (2014) Without you none of this would have happened: a consideration of university teaching. Teaching In Higher Education. 19(7),747-757.

Gil Cantero, F. y Reyero, D. (2014). La prioridad de la filosofía de la educación sobre las disciplinas empíricas en la investigación educativa. Revista Española de pedagogía, 72(258), 263-280.

Navarro-Asencio, E., Expósito-Casas, E., López-Martín, E. y Thoilliez, B.  (2014). EPIBI: Escala de Percepción de Indicadores de Bienestar Infantil. Validación del instrumento utilizando modelos politómicos de Rasch. Revista de Educación, 364, 39-65.

Reyero, D. (2014). La excelencia docente universitaria. Análisis y propuestas para una mejor evaluación del profesorado universitario. Educación XXI, 17(2), 125-143.

 2013

Gil Cantero, F. (2013). Derechos humanos y reeducación en las prisiones. El derecho a la educación en el modelo Good Lives. Revista de Educación, 360, 48-68.

2012

Ibáñez-Martín, J. A.; Fuentes, J. L. y Barrio, J. Mª. (2012). Competencias sociales e inmigración desde una perspectiva intercultural. Educación XXI, 15(2), 41-72. 

Ruiz, M., Bernal, A., Gil Cantero, F. y Escámez, J. (2012). Ser uno mismo. Repensando la autonomía y la responsabilidad como coordenadas de la educación actual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, 59-81.