Departamentos

Miguel Ángel Martín-Hervás EN


Data:

  • Lecturer in Literary Teaching (tenure track)
  • Office 1521 (Fac. Educación)
  • Contact

 

 Español


Miguel Ángel Martín-Hervás is Lecturer (tenure track) in Literary Teaching at Complutense University of Madrid (UCM) and Director of the scientific journal Didáctica. Lengua y Literatura. He is Degreed in Spanish Language and Literature (Castilla-la Mancha University) with the distinction of First National End-of-Career Award granted by the Spanish Ministry of Education, Culture and Sports (2012), and also PhD in Humanities, Arts and Education with the Extraordinary Award of PhD (2019).

He worked previously as Associate Lecturer at Complutense University of Madrid (2019-2021), International University of La Rioja (UNIR, 2019-2021) and Castilla-La Mancha University (UCLM, 2014). Likewise, he worked as Research Assistant at Social Sciences and Humanities Centre (Spanish National Research Council, CSIC, 2014-2018).

His research work can be synthesised in three lines: Literary Education, Children's and Youth Literature (19th-21st centuries) and Spanish Contemporary Literature. He is the author of the book Hacia la creación de una cultura e identidad nacionales: Azorín y su lectura de los clásicos (Madrid: Visor, 2017), and has published some papers in prestigious national and international journals as Rilce, Castilla, Hispanic Research Journal, Studi Ispanici or Bulletin of Hispanic Studies.

LinkedIn  -  Academia.edu  -  ORCiD  -  Publons  -  Dialnet  -  Google Scholar

Lines of research

  • Literary Education
  • Children's and Youth Literature 19th-21st centuries
  • Spanish Contemporary Literature

Research groups

Research projects (last 10 years)

  • 2022-24. Team member. Escrituras, medios de comunicación y mujer ante la esfera pública del siglo XX: archivo Carmen Conde (TransLITTERAE). Funded by Complutense University of Madrid. 38.801,31€. PI: Manuel A. Broullón Lozano. https://www.ucm.es/translitterae/
  • 2022-23. Team member. Literatura Infantil y Juvenil Actual, Cultura y Educación – Novelas (LIJACE-NOVE). Funded by Camilo José Cela University. 3.500,00€. PI: Ignacio Ceballos Viro.
  • 2017-19. Team member. Prácticas culturales y esfera pública: editoras españolas y latinoamericanas contemporáneas. Funded by the Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness (FFI2016-76037-P). 54.450,00€. PI: Pura Fernández.
  • 2016-17. Team member. Redes Transatlánticas: Prácticas editoriales de la Re(d)pública Iberoamericana. Funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (FFI2015-71940-REDT). 30.000,00€. PI: Pura Fernández.
  • 2014-16. Team member. Creadoras y autoras españolas y latinoamericanas en red (1824-1936). Funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (FEM2013-42699-P). 29.000,00€. PI: Pura Fernández.

Teaching innovation projects (last 10 years)

  • 2024-25. Team member. Laboratorio de investigación en prácticas de lectura y escritura en la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado. Supported by Complutense University of Madrid. PI: María del Carmen López Escribano.
  • 2023-24. Team member. Red de cuentos: Recopilación y sistematización de materiales en la web “Cajón de cuentos". Supported by Complutense University of Madrid. PI: Gerardo Fernández San Emeterio.
  • 2022-23. Team member. El reciclaje literario como metodología didáctica. De vuelta a la lectura atenta de los cuentos tradicionales. Supported by Complutense University of Madrid. PI: Begoña Regueiro Salgado.
  • 2020-21. Team member. Reescritura y reciclaje de cuentos tradicionales. Recopilación de materiales para una página web. Supported by Complutense University of Madrid. PI: Gerardo Fernández San Emeterio. https://cajoncuentos.wixsite.com/cajoncuentos.

Scientific publications (last 10 years)

Books

Critical Editions

Papers

  • 2024. Miguel Ángel Martín-Hervás. Carmen Conde en la prensa española de posguerra (1939-1955): crítica, educación literaria y educación estética. Revista de Escritoras Ibéricas, 12, 101-132. https://revistas.uned.es/index.php/REI/article/view/41300
  • 2022. Miguel Ángel Martín-Hervás. Azorín y Juan Ramón Jiménez: semejanzas a partir del influjo krausista y de la lectura de Tomás Rueda y Platero y yo. Bulletin of Hispanic Studies, 99(4), 311-326. https://doi.org/10.3828/bhs.2022.21
  • 2020. Miguel Ángel Martín-Hervás. Ciencia y para-ciencia en la evolución ideológica de Azorín entre 1908 y 1918. Studi Ispanici, 45, 195-212. https://doi.org/10.19272/202002801008
  • 2019. Miguel Ángel Martín-Hervás. Azorín a la búsqueda de la imperturbabilidad estética y vital: el ejemplo de París, bombardeado (1919). Hispanic Research Journal, 20(4), 373-388. https://doi.org/10.1080/14682737.2019.1643174
  • 2017. Miguel Ángel Martín-Hervás. Huellas del joven Martínez Ruiz en el Azorín adulto: sobre el sistema ecléctico de la tetralogía crítica (1912-1915). Rilce. Revista de Filología Hispánica, 33(2), 600-622. https://doi.org/10.15581/008.33.2.600-22
  •  

    2016. Miguel Ángel Martín-Hervás. La voluntad de estilo en el muy joven José Martínez Ruiz: un aprendiz de crítico satírico (1893-1894). Castilla. Estudios de Literatura, 7, 735-755. https://doi.org/10.24197/cel.7.2016

Book chapters

  • 2024. Miguel Ángel Martín-Hervás: Hacia un corpus y clasificación de la narrativa infantil de Carmen Conde. In Manuel A. Broullón, Fran Garcerá y Cari Fernández (Coords.), Encendida de mediodía exacto. Estudios sobre Carmen Conde (pp. 141-164). Visor. https://hdl.handle.net/20.500.14352/114617
  • 2024. Miguel Ángel Martín-Hervás: Adaptaciones y reescrituras del romancero en la narrativa infantil española de posguerra (1939-1952). In Begoña Regueiro, Pilar García Carcedo, Gerardo Fernández San Emeterio y Alexia Dotras (Eds.), Érase otra vez: paradigmas del reciclaje en la literatura infantil y juvenil (pp. 183-196). Síntesis. https://hdl.handle.net/20.500.14352/107615
  • 2023. Miguel Ángel Martín-Hervás. Azorín, el modernismo y la generación del 98 en la educación preuniversitaria española del siglo XXI. In Laura Palomo Alepuz, Ángel L. Prieto de Paula y Juan A. Ríos Carratalá (Eds.), La mirada serena. Estudios literarios ofrecidos al profesor Miguel Ángel Lozano Marco (pp. 171-196). Publicaciones Universidad Alicante. http://hdl.handle.net/10045/140324

Reviews

PhD proposals for students

  • Children's and Youth Literature 19th-21st centuries.
  • Literary education at Primary and High School.