Departamentos

Aoife Kathleen Ahern

Aoife Kathleen Ahern is associate professor at the School of Education of the Complutense University of Madrid, where she teaches courses on language teaching methodology for young learners of English as a Foreign Language, and the teaching of literacy in EFL. She is the pedagogical coordinator of the English specialisation studies for Primary Education Degree. 

  • PhD in Spanish Linguistics - Summa cum Laude, European Doctorate (UNED - University College London)
  • BA, English (UNED), Honorary Award (Premio Fin de Estudios)
  • BA, Spanish Philology - Linguistics (UCM)

ResearchGate                    Google Scholar   

SPIRIM Research Project    SIGGRAM Meaning and Grammar Excellence Network

Grupo ForMuLE - Forum on Multilingualism and Literacy in Education

Aoife Ahern has developed her research and teaching both in Spain - at the UCM and the UNED - and internationally, at University College London (doctoral research), University of Edinburgh (Post-doc), and others. Her research interests are related to the following areas: the interaction between linguistically encoded meaning and pragmatics in communication; second language acquisition and learning; and literacy teaching and learning in first and second languages. 

In addition to her role as coordinator of English specialisation studies (2016 to present), she has experience at the management level as Departmental Academic Secretary (2012-2017). She has also worked as an expert evaluator for organisations such as the OAPEE and the SEPIE, Spanish Agencies of the European Commission's Directorate General for Education and Culture, mobility projects (Erasmus + and Leonardo da Vinci) and the Catalan University Quality Assurance Agency  (AQU).

 Recent publications

  • Escandell-Vidal, V., Amenós Pons, J., Ahern, A. (2020) Pragmática. Madrid: Akal.
  • Ahern, A. y López Medina, B. (2020). Developing pre-service teachers’ digital communication and competences through service learning for bilingual literacy. Training, Language and Culture 5 (1): 57-67. Descarga
  • Ahern, A. y Hernando, A. (2020) Los trabajos de fin de grado en español y en inglés. Retos, y un intento de mejora, de la alfabetización académica en formación inicial de profesorado. Tendencias Pedagógicas. 36, 9–24. Descarga
  • Ahern, A., R. Whittaker & I. Blecua (2019). Reading and writing to learn. A principled approach to practice in CLIL/Bilingual classes. E-Teals, 9: 23-40.  Download
  • Ahern, A.  (2014). "The roots of CLIL. Language as the key to learning in the primary classroom" En Breeze, R., Llamas Saíz, C., Martínez Pasamar,C. & Tabernero Sala, C. (eda.), Integration of Theory and Practice in CLIL, Leiden: Brill/ Rodopi Press: 15-35.
  • Amenós, J., Ahern, A. y Escandell, Mª Victoria (2019). Comunicación y cognición en ELE: la perspectiva pragmática. Madrid, Edinumen.
  • Amenós, J., Ahern, A. y Guijarro Fuentes, P (2019). "Feature reassembly across closely related languages: L1 French vs. L1 Portuguese learning of L2 Spanish Past Tenses". Language Acquisition 26-2, 183-209.
  • Ahern, A, J. Amenós y P. Guijarro-Fuentes (2018). "Interpreting mood choice effects in L2 and L1 Spanish: empirical evidence and theoretical implications", Applied Linguistics Review, 0(0) [advanced online publication].
  • Ahern, A, J. Amenós y P. Guijarro-Fuentes (2018)."¿Cuánto hay de la L1 en la gramática de la L2? En torno al aprendizaje de los tiempos de pasado de lenguas próximas". In Herrera, F, y Sans, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión, 149-161.
  • Amenós, J., Ahern, A. y Escandell-Vidal, V. (2018). "Del significado a la interpretación: gramática y pragmática". In Herrera, F, y Sans, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión, 95-106.

 

Aoife Kathleen AHERN es Profesora Titular de Universidad en la Unidad Docente de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, Facultad de Educación - Centro de Formación de Profesorado, Universidad Complutense de Madrid, donde imparte docencia en las asignaturas de Didáctica del Inglés como Lengua Extranjera a niños, y de Literacidad (lectura y escritura) en Inglés como Lengua Extranjera. Es coordinadora de la Mención en Lengua Extranjera - Inglés del Grado de Magisterio en Educación Primaria.

La investigación de Aoife Ahern, que ha desarrollado en universidades de España (UCM, UNED) y en diversos países (Reino Unido, para el doctorado, en University College London, y como Post-Doc en la Universidad de Edimburgo), han sido avaladas en los dos sexenios de investigación que le han sido reconocidos por la CNEAI (ANECA). Trabaja en cuestiones relacionadas con la Pragmática - la interacción entre el significado lingüístico y la interpretación en el contexto de la comunicación - así como adquisición, enseñanza y aprendizaje de segundas lenguas, y la alfabetización en segundas lenguas.

Además de su papel como coordinadora de la Mención en Lengua Extranjera - Inglés, ha ejercido el cargo de Secretaria Académica del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (español, francés, inglés) entre los años 2012 y 2017. También ha trabajado para las Agencias Nacionales de la Dirección General de Educación y Cultura Europea, la OAPEE y la SEPIE, como evaluadora experta de los programas Leonardo da Vinci y Erasmus+ (años 2011 a 2015). Asimismo, ha ejercido como experta en procesos de acreditación de títulos universitarios, para la Agencia de Calidad del Sistema Universitario de Cataluña (AQU).