Departamentos

Esther Sánchez-Pardo González

Dr. Esther Sánchez-Pardo González is Professor of English Studies.  Her research interests focus on 20th-century literatures in English, Modernist studies, poetry and poetics, gender, psychoanalysis, memory studies, comparative literature, critical and cultural theory. Central to her research interests is the problem of representation in literature and the visual arts –especially in painting– from 1890 until today. She is also interested in the contemporary debates on: the transformations of the individual and kinship, trauma (Trauma Studies), ethics and alterity, the question of class, exile and diaspora, globalization. In recent years, my research revolves around the avant-gardes and modernism, in all its richness and diversity, from “high modernism” up to its non-hegemonic versions (peripheral, saphic, non-western modernisms).  Psychoanalysis, in itself a modernist phenomenon “par excellence,” has occupied an important part of her work, starting with Freud and, from the period that opened with the “Controversial Discussions,” the British school of object relations (Melanie Klein, W. Bion, H. Segal). Main issues in this field have been: symbolization, fantasy (unconscious, and its relations with fantasy in literature), melancholia, fetish, masquerade, psychosis, identification and empathy. I have recently been at work on “memory studies,” focusing on the poetry of the Auden group (esp. Auden and Spender) and cultural memory around issues such as the obliteration of the fallen from official history and the work of mourning. Finally, she has an overriding interest in the potential for social change implicit in literature as a “pedagogic” discipline, aimed towards the achieving of peace and the overseeing of respect for human rights in the world. She coordinates the UCM Research Group "Poéticas y Textualidades Emergentes, s. XIX–XXI".


La Dra. Esther Sánchez-Pardo González es Catedrática de Literaturas en Lengua Inglesa y Teoría Literaria. Sus líneas de investigación prioritarias comprenden los Estudios Modernistas, la poesía y poéticas de los s. XX y XXI, Estudios de Género, Psicoanálisis (Freud y Relaciones Objetales), Literatura Comparada y Teoría Crítica. A lo largo de su trayectoria se ha ocupado de la problemática de la representación en literatura y artes visuales desde 1890 a nuestros días. Le interesan especialmente los debates contemporáneos sobre las transformaciones del individuo y el sistema del parentesco, los estudios sobre el Trauma, las cuestiones de ética y alteridad, la centralidad de la idea de “Clase” (social), así como temas como el exilio, la diáspora y la problemática de la globalización. Le interesa también el estudio de las vanguardias y el modernismo en toda su riqueza y diversidad, desde el modernismo más establecido a sus versiones no hegemónicas (periférico, sáfico, oriental…)  El psicoanálisis, discurso modernista por antonomasia, ha sido uno de sus objetos de estudio destacados, desde la obra de Freud al periodo de las “Controversial Discussions”, y el desarrollo y expansión de la escuela inglesa de relaciones objetales (Melanie Klein, W. Bion, H. Segal). Temas prioritarios de trabajo han sido: la simbolización, fantasía, melancolía, fetiche, mascarada, psicosis, identificación y empatía. Recientemente ha trabajado en memoria histórica, sobre todo, en el llamado “Auden group” y en cuestiones relativas a la invisibilización de los caídos de la historia oficial y el trabajo del duelo. Entiende que el potencial para el cambio social que tiene la literatura la convierte en una disciplina pedagógica en pro de una cultura de la paz y de la salvaguarda de los derechos humanos en el mundo. Coordina el Grupo de investigación UCM "Poéticas y Textualidades Emergente, s. XIX-XXI".