Departamentos

Maíz Arevalo, Carmen

La Dra. Carmen Maíz-Arévalo defendió su tesis doctoral Filología Inglesa en 2001.  Ha trabajado en el Departamento de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura de la Universidad Complutense de Madrid desde 2006, impartiendo Pragmática, Lengua Inglesa y Estudios Interculturales, entre otras materias. En cuanto a su investigación, su interés principal es la pragmática, con especial atención a la pragmática intercultural (inglés-español), la cortesía verbal y actos de habla y la comunicación digital. Ha publicado numerosos estudios en estas áreas e impartido numerosas comunicaciones en congresos nacionales e internacionales. Entre sus publicaciones más reconocidas y recientes destacan artículos publicados en las revistas Computer Assisted Language Learning; Journal of Politeness Research (2015), Intercultural Pragmatics; y Journal of Pragmatics. La Dra. Maíz-Arévalo ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales, además de trabajar también durante años como formadora de profesores, impartiendo numerosos cursos de verano en la Universidad de Alcalá, la Universidad de Castilla-La Mancha o centros de formación de la Comunidad de Madrid. Además de su labor docente e investigadora, la Dra. Maíz Arévalo ha ocupado también distintos cargos académicos como el de Secretaria Académica del Departamento de Filología Inglesa I (de octubre de 2014 a noviembre de 2017) o Secretaria Editorial de la Revista Complutense de Estudios Ingleses desde 2006 a 2014. Actualmente, es también la directora académica del Centro de Idiomas Complutense-CSIM, cargo que ha desempeñado desde enero de 2020.

Dr. Carmen Maíz-Arévalo is an Associate Professor of Pragmatics and English at the Complutense University of Madrid, having obtained her PhD in English Linguistics in 2001. Her fields of interest are mainly pragmatics and intercultural pragmatics; more specifically, speech act theory and verbal (im)politeness in computer-mediated communication. Her most recent publications include articles published in Computer Assisted Language Learning (2017); the Journal of Politeness Research (2015), or the Journal of Pragmatics (2013 and 2012). She also acts as a reviewer for different journals such as the Journal of Pragmatics, GIST, Sage Open, Modern Languages Journal or Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje. She has alsoparticipated in numerous national and international conferences on Pragmatics. Besides her research and teaching, Dr. Maíz-Arévalo has occupied different academic positions; namely, she was the Academic Secretary of the Department of English Language and Linguistics at the Complutense University from October 2014 to November 2017 and the Editorial Secretary of the Complutense Journal of English Studies from 2006 to 2014. Currently, she is also the Academic Head of the Complutense Centre of Modern Languages-CSIM. She has held this position since January 2020.

Most recent publications

2021 Humour and self-presentation on WhatsApp profile status. Approaches to Internet Pragmatics: Theory and practice 318, 175-205. 
2021 When humour backfires: How do WhatsApp users respond to humorous profile statuses as a self-presentation strategy? Internet Pragmatics 4 (1), 111-130.
2021 (co-authored with Elena Orduna Nocito). Developing Intercultural Communicative Competence: A Cornerstone in EMI in-service Training Programmes in Higher Education. Revista Alicantina de Estudios Ingleses, Special Issue: English Medium Instruction (EMI) Teacher Training in Higher Education, 34: 159-184. https://doi.org/10.14198/raei.2021.34.01
2021 Pero… y las caritas esas, ¿cómo se ponen? In María Elena Placencia, Zohreh R. Eslami (Eds,), Complimenting Behavior and (Self-) Praise across Social Media: New contexts. Amsterdam; John Benjamins, pp. 73-98.
2020  Losing face on Facebook: Linguistic strategies to repair face in a Spanish common interest group. In P. Bou-Franch and P. Garcés-Conejos Blitvich (Eds.), Analyzing Digital Discourse, London: Springer, pp. 283-309.
2018 Emotional self-presentation on WhatsApp: Analysis of the profile status. Russian Journal of Linguistics 22 (1): 144-160.
2018 "Solo un poquito". Use and function of diminutives in two peninsular Spanish Facebook groups. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 73: 33-52
2018 Expressive speech acts in educational e-chats. Pragmática sociocultural/Sociocultural pragmatics, 5 (2): 151-178.
2017 Getting “liked”. In Christian Hoffmann and Wolfram Bublitz (Eds.), Pragmatics of social media, Berlin: Mouton de Gruyter, pp. 575-606. https://doi.org/10.1515/9783110431070-021
2017 ‘Small talk is not cheap’: phatic computer-mediated communication in intercultural classes. Computer Assisted Language Learning, 30 (5), 432-446. https://doi.org/10.1080/09588221.2017.1304423
2017 Las preguntas en clases magistrales impartidas en inglés como medio de instrucción (EMI) frente a las clases no impartidas en inglés como medio de instrucción (non EMI). GIST–Education and Learning Research Journal, 14: 6-31. https://doi.org/10.26817/16925777.366
2017 "(co-authored with A. Sánchez-Moya). I Know How You Feel": Multifaceted Insights into the Expression of Support Strategies in Computer-Mediated-Communication. EPiC Series in Language and Linguistics 2, 214-223. 
2017 ‘A promise is a promise… but what about threats?’: an English-Spanish contrastive analysis of the verbs promise-prometer and threaten-amenazar. Kalbotyra, 70: 79-103.  https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=677516