Reseña Histórica del Departamento de Química Física
Los orígenes del Departamento de Química Física de la Universidad Complutense de Madrid se sitúan con anterioridad a su constitución formal, en una etapa en la que la docencia y la investigación se organizaban en torno a cátedras dentro de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Madrid, construida en la Ciudad Universitaria entre 1933 y 1936, y reconstruida y ampliada entre 1941 y 1943.
Entrada lateral a la Sección de Químicas de la Facultad de Ciencias en 1943, donde en la 2ª y 5ª plantas se observan los espacios ocupados en la actualidad por el Departamento de Química Física.
En estos primeros años destaca la figura del Profesor Enrique Moles Ormella, uno de los científicos españoles más destacados del momento, miembro de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, Catedrático de Química Inorgánica y encargado de Química Física en la Facultad de Ciencias. Además fue Jefe de la Sección de Química Física del Instituto Nacional de Física y Química (1932-1939), con la colaboración del también relevante y discípulo Profesor Miguel Crespí Jaume, Catedrático de Química Teórica de la Facultad de Ciencias.
Paralelamente, aparece la figura del Profesor Miguel Catalán y Sañudo, introductor de la Espectroscopía en España como Jefe de la Sección de Espectroscopía del Instituto Nacional de Física y Química, quien fue nombrado Catedrático de la Facultad de Ciencias en 1941 y miembro electo de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales en 1955. También destaca el papel del Profesor Octavio Rafael Foz Gazulla, nombrado Catedrático de Química Física en 1943 y designado ese mismo año, Vicedirector del Instituto Rocasolano del CSIC, actual Instituto Blas Cabrera.
Durante todo este periodo, cabe mencionar la labor desarrollada por la Profesora María Teresa Salazar Bermúdez, colaboradora del Prof. Moles, como Profesora Auxiliar de Química Física (1930), Profesora Adjunta de Estructura Atómico-Molecular y Espectrografía en la Facultad de Ciencias (1949) y, posteriormente, Jefa del Laboratorio de Química General de la Facultad de Ciencias, retirándose en 1972.
Profesora María Teresa Salazar Bermúdez (Dibujo en acuarela, Isabel Valle Ayllón).
A partir de 1961 adquirió especial relevancia el papel del Profesor Jesús Morcillo Rubio, quien realizó su tesis doctoral bajo la dirección del Profesor Foz, ocupando la Cátedra de Estructura Atómico-Molecular y Espectroscopía de la Facultad de Ciencias, vacante desde el fallecimiento del Profesor Catalán, siendo nombrado miembro de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales en 1976.
Calle dedicada al Profesor Jesús Morcillo Rubio en Tarancón, su pueblo natal.
En 1966 se produjo la primera agrupación de las Cátedras de Química Física, Termodinámica Química, Espectrografía, Estructura Atómico-Molecular y Electroquímica a nivel nacional, pudiéndose considerar el origen del Departamento de Química Física en la Facultad de Ciencias. No obstante, el Departamento de Estructura Atómico-Molecular y Espectroscopía se mantuvo como entidad independiente bajo la dirección del Profesor Morcillo.
Taza conmemorativa del 60 aniversario de la creación del Departamento de Química Física en 1966.
En 1967, los Profesores Mateo Díaz Peña y Antonio Roig Muntaner fueron nombrados Profesores Agregados de Química Física en el Departamento, siendo pioneros en las especialidades de Termodinámica Química y Química de Polímeros, respectivamente. Posteriormente, en 1972, publicaron la primera edición del libro "Química Física (Editorial Alhambra)", dedicada al Profesor Foz, obra que se consolidó como uno de los principales textos de referencia para el estudio de la Química Física en el ámbito académico de habla hispana. En 1973, el Profesor Díaz Peña obtiene la Cátedra de Química Física de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Valencia, y el Profesor Roig es nombrado Cátedrático de Química Física de la Facultad de Ciencias de la Universidad del País Vasco, pasando posteriormente por la Universidad de Alcalá y por la Universidad de las Islas Baleares, donde llega a ocupar el puesto de Rector Honorario en 1982.
Primera reimpresión del libro "Química Física (Editorial Alhambra)" publicado en 1972 por los Profesores Mateo Díaz Peña y Antonio Roig Muntaner.
Entre 1969 y 1972, el Profesor Morcillo fue Jefe de la Sección de Química de la Facultad de Ciencias, y destacaron en el Departamento de Química Física las figuras de Arturo Horta y Zubiaga como Profesor Agregado, cuya tesis doctoral fue dirigida por el Profesor Roig, y Manuel Lombardero Díaz, como Investigador Científico asociado del CSIC, que realizó su tesis doctoral bajo la dirección del Profesor Díaz Peña.
En 1970, la Universidad de Madrid pasó a denominarse Universidad Complutense de Madrid.
No fue hasta 1974 cuando se produjo la división de la Facultad de Ciencias y la creación de la Facultad de Ciencias Químicas. En dicho periodo, el Profesor Díaz Peña se incorpora de nuevo al Departamento de Química Física como Director, siendo nombrado Decano de la Facultad de Ciencias Químicas en 1976, momento en el que fue sucedido por el Profesor Javier Núñez Delgado, cuya tesis doctoral fue dirigida por el propio Profesor Díaz Peña. En 1986, el Profesor Díaz Peña retomó la dirección del Departamento.
Cartel conmemorativo del 50 aniversario de la creación de las Facultades de Ciencias en la Universidad Complutense de Madrid en 1974.
En 1992 tuvo lugar la fusión de los Departamentos de Química Física y de Estructura Atómico-Molecular y Espectroscopía. En ese periodo, destacaron los papeles desempeñados por la Profesora Irmina Hernández Fuentes, que realizó su tesis doctoral bajo la dirección del Profesor Roig y fue una de las primeras mujeres Catedráticas de Química Física en España, y por el Profesor Ángel González Ureña, cuya tesis doctoral fue dirigida por el Profesor Díaz Peña y el Investigador Manuel Lombardero, quien fue el primer Director del Instituto Pluridisciplinar de la Universidad Complutense de Madrid.
Entre 1996 y 2002, el cargo de Director de Departamento fue ejercido de nuevo por el Profesor Núñez Delgado. Ese último año, el Profesor Joan Bertrán Rusca, Catedrático de la Universidad de Barcelona, y el Profesor Núñez Delgado coordinaron la publicación del libro "Química Física (Editorial Ariel Ciencia)", texto en el que participaron hasta quince Profesores del Departamento de Química Física. Entre 1998 y 2006, el Profesor Jesús Santamaría Antonio, cuya tesis fue dirigida por el Investigador Manuel Lombardero, fue Decano de la Facultad de Ciencias Químicas, y es en la actualidad miembro de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.
Primera edición del libro "Química Física (Editorial Ariel Ciencia)" publicado en 2002 por los Profesores Joan Bertrán Rusca y Javier Núñez Delgado.
Desde 2002, la dirección del Departamento ha sido ejercida sucesivamente por los Profesores Ramón González Rubio (2002-2006), Emilio Aicart Sospedra (2006-2010), Francisco Ortega Gómez (2010-2014; siendo Decano de la Facultad de Ciencias Químicas entre 2014 y 2022), Juan Antonio Rodríguez Renuncio (2014), Antonio Rey Gayo (2014-2018), nuevamente Ramón González Rubio (2018-2022), y desde 2022, Andrés Guerrero Martínez.
Por último, el Departamento de Química Física desea expresar su reconocimiento y agradecimiento a todos los Profesores e Investigadores que han contribuido de una manera sustancial a la docencia, la investigación y la vida académica del mismo. De forma especial, quiere destacar la labor de todas sus Profesoras e Investigadoras, cuyo trabajo, dedicación y vocación académica han sido esenciales en el desarrollo del Departamento, en muchos casos en contextos históricos en los que su presencia en ámbitos de responsabilidad y gestión fue menos visible y compleja. Con el legado de todos ellos, el Departamento continúa asumiendo como propio el triple ideal de la Universidad Complutense de Madrid: “formar profesionales útiles a la sociedad, promover la investigación científica y difundir, entre los próximos y los lejanos, el conocimiento y los valores que son inherentes a la Universidad.”
Historical Overview of the Department of Physical Chemistry
The origins of the Department of Physical Chemistry at the Complutense University of Madrid date back to a period prior to its formal establishment, when teaching and research were organized around academic chairs within the Faculty of Sciences of the University of Madrid, built in the University City between 1933 and 1936 and rebuilt and expanded between 1941 and 1943.
In these early years, the figure of Professor Enrique Moles Ormella stands out, one of the most distinguished Spanish scientists of the time, a member of the Royal Academy of Exact, Physical and Natural Sciences, Professor of Inorganic Chemistry and responsible for Physical Chemistry at the Faculty of Sciences. He was also Head of the Physical Chemistry Section of the National Institute of Physics and Chemistry (1932-1939), with the collaboration of the also prominent scholar and disciple Professor Miguel Crespí Jaume, Professor of Theoretical Chemistry at the Faculty of Sciences.
At the same time, the figure of Professor Miguel Catalán y Sañudo, introducer of Spectroscopy in Spain as Head of the Spectroscopy Section of the National Institute of Physics and Chemistry, was appointed Professor at this University in 1941 and elected member of the Royal Academy of Exact, Physical and Natural Sciences in 1955. Also noteworthy is the role of Professor Octavio Rafael Foz Gazulla, appointed Professor of Physical Chemistry in 1943 and designated that same year Deputy Director of the Rocasolano Institute of the CSIC, now the Blas Cabrera Institute.
Throughout this period, it is worth mentioning the work carried out by Professor María Teresa Salazar Bermúdez, collaborator of Prof. Moles, as Assistant Professor of Physical Chemistry (1930), Associate Professor of Atomic-Molecular Structure and Spectrography at the Faculty of Sciences (1949) and, later, Head of the General Chemistry Laboratory of the Faculty of Sciences, retiring in 1972.
From 1961 onwards, the role of Professor Jesús Morcillo Rubio gained special relevance. He completed his doctoral thesis under the supervision of Professor Foz, holding the Chair of Atomic-Molecular Structure and Spectroscopy at the Faculty of Sciences, vacant since the death of Professor Catalán, and was appointed a member of the Royal Academy of Exact, Physical and Natural Sciences in 1976.
In 1966, the first national grouping of Chairs of Physical Chemistry, Chemical Thermodynamics, Spectrography, Atomic-Molecular Structure and Electrochemistry took place, which may be considered the origin of the Department of Physical Chemistry within the Faculty of Sciences. However, the Department of Atomic-Molecular Structure and Spectroscopy remained as an independent entity under the direction of Professor Morcillo.
In 1967, Professors Mateo Díaz Peña and Antonio Roig Muntaner were appointed Associate Professors of Physical Chemistry in the Department, becoming pioneers in the fields of Chemical Thermodynamics and Polymer Chemistry, respectively. Later, in 1972, they published the first edition of the book "Physical Chemistry (Editorial Alhambra)", dedicated to Professor Foz, a work that became one of the main reference texts for the study of Physical Chemistry in the Spanish-speaking academic world. In 1973, Professor Díaz Peña obtained the Chair of Physical Chemistry at the Faculty of Sciences of the University of Valencia, and Professor Roig was appointed Professor of Physical Chemistry at the Faculty of Sciences of the University of the Basque Country, later moving to the University of Alcalá and the University of the Balearic Islands, where he came to hold the position of Honorary Rector in 1982.
Between 1969 and 1972, Professor Morcillo served as Head of the Chemistry Section of the Faculty of Sciences, and within the Department of Physical Chemistry the figures of Arturo Horta y Zubiaga as Associate Professor, whose doctoral thesis was supervised by Professor Roig, and Manuel Lombardero Díaz, as Research Scientist associated with the CSIC, who completed his doctoral thesis under the supervision of Professor Díaz Peña, were particularly notable.
In 1970, the University of Madrid was renamed the Complutense University of Madrid.
It was not until 1974 that the Faculty of Sciences was divided and the Faculty of Chemical Sciences was created. During this period, Professor Díaz Peña rejoined the Department of Physical Chemistry as Director, being appointed Dean of the Faculty of Chemical Sciences in 1976, at which time he was succeeded by Professor Javier Núñez Delgado, whose doctoral thesis was supervised by Professor Díaz Peña. In 1986, Professor Díaz Peña resumed the direction of the Department.
In 1992, the merger of the Departments of Physical Chemistry and Atomic-Molecular Structure and Spectroscopy took place. During that period, noteworthy contributions were made by Professor Irmina Hernández Fuentes, who completed her doctoral thesis under the supervision of Professor Roig and was one of the first women Professors of Physical Chemistry in Spain, and by Professor Ángel González Ureña, whose doctoral thesis was supervised by Professor Díaz Peña and Research Scientist Manuel Lombardero, who was the first Director of the Multidisciplinary Institute of the Complutense University of Madrid.
Between 1996 and 2002, the position of Department Director was once again held by Professor Núñez Delgado. That same year, Professor Joan Bertrán Rusca, Professor at the University of Barcelona, and Professor Núñez Delgado coordinated the publication of the book "Physical Chemistry (Editorial Ariel Ciencia)", a text to which up to fifteen Professors from the Department of Physical Chemistry contributed. Between 1998 and 2006, Professor Jesús Santamaría Antonio, whose thesis was supervised by Research Scientist Manuel Lombardero, served as Dean of the Faculty of Chemical Sciences and is currently a member of the Royal Academy of Exact, Physical and Natural Sciences.
Since 2002, the Department has been successively directed by Professors Ramón González Rubio (2002-2006), Emilio Aicart Sospedra (2006-2010), Francisco Ortega Gómez (2010-2014; serving as Dean of the Faculty of Chemical Sciences between 2014 and 2022), Juan Antonio Rodríguez Renuncio (2014), Antonio Rey Gayo (2014-2018), again Ramón González Rubio (2018-2022), and since 2022, Andrés Guerrero Martínez.
Finally, the Department of Physical Chemistry wishes to express its recognition and gratitude to all Academic and Researcher staff who have made a substantial contribution to its teaching, research, and academic life. In particular, it wishes to highlight the work of all its female Professors and Researchers, whose dedication, commitment, and academic vocation have been essential to the Department’s development—often in historical contexts in which their presence in positions of responsibility and management was less visible and more challenging. Building on the legacy of all of them, the Department continues to embrace as its own the triple ideal of the Complutense University of Madrid: “to train professionals useful to society, promote scientific research, and disseminate—among those near and far—the knowledge and values that are inherent to the University.”