Program
WEDNESDAY, 2ND APRIL
MIÉRCOLES 2 DE ABRIL
14:00
INSTITUTIONAL OPENING /
INAUGURACIÓN INSTITUCIONAL
♦ Complutense University of Madrid, Dr. Dámaso López García (Mr. Vice-Chancellor for International Relations and Cooperation).
♦ Complutense University of Madrid, Dr. Gonzalo Jover Olvera (Mr. Dean of the Faculty of Education).
♦ Complutense University of Madrid, Dr. Miguel Luque Talaván (Dean of the Faculty of Geography and History).
♦CAPIRE Research Group, Complutense University of Madrid. José María Salvador González (Medieval Colors Network Coordinator).
♦CAPIRE Research Group, Complutense University of Madrid. Ana María Cuesta Sánchez (Conference Coordinator).
14:30
MEDIEVAL COLORS NETWORK UNA EUROPA PRESENTATION /
PRESENTACIÓN DE LA RED MEDIEVAL COLORS UNA EUROPA
♦ Complutense University of Madrid. José María Salvador González (Medieval Colors Network Coordinator).
15:00
KEYNOTE SPEAKER /
PONENCIA INVITADA
Methodology and the Iconography of Colour. Andreas Petzold – The Open University.
◊ Debate. Moderator: José María Salvador González – Complutense University of Madrid
16:00
GUEST SPEAKERS: THE ARTISTIC AND DOCUMENTARY DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS /
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN ARTÍSTICA Y DOCUMENTAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ La interpretación de las fuentes de la tecnología artística: el caso del azul ultramar en la policromía del Pórtico de la Gloria. Stefanos Kroustallis – Escuela Superior de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de Madrid.
♦ Tintes y pigmentos medievales en las farmacias históricas de la Época Moderna: tradición e innovación en tiempos posteriores a Paracelso. María Luisa Vázquez de Ágredos – Universitat de València.
♦ Colour Intensity as an Obstacle and a Challenge: Central European Stained Glass at the Crossroads (1400-1450). Dobroslawa Horzela – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
◊ Debate. Moderator: Ana María Cuesta Sánchez – Complutense University of Madrid.
18:00
Break /
Receso
18:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ 'De distemperacione coloris'. Recetas técnicas de los siglos XIV a XVI para el aglutinado de los pigmentos con témpera y óleo. Miquel Àngel Herrero-Cortell – Universitat Politècnica de València.
♦ Otherworldly Color in the Vision of Tundale. Eileen Gardiner – University of Bristol.
♦ 'Flesh Colors in the Romanesque Mural Paintings of the Central Apse of Saint Climent in Taüll. Núria Oriols Pladevall – Museu Nacional d'Art de Catalunya, Nati Salvadó Cabré, Salvador Butí Papiol y Trinitat Pradell Caraúria – Universitat Politècnica de Catalunya.
♦ Azurite for a Kingdom. The Importance of the Use of Azurite Pigment on Mural Paintings in the Fourteenth Century Kingdom of Navarre. Eneko Tuduri – University of Nevada & Universidad del País Vasco.
♦ 'Veladuras medievales con colorantes y pigmentos-laca. De las fuentes a las reconstrucciones experimentales. Aránzazu Llácer Peiró and María Antonia Zalbidea – Universitat Politècnica de València.
♦ Color and Reconstructing Medieval Cairo’s Domestic Interiors. Marika Snider –University of Memphis.
♦ Dreaming Back While Looking Forward: The Reception of Medieval Colours and Techniques in Victorian Times. Tea Ghigo –University of Oxford and Ashmolean Museum.
◊ Debate. Moderator: Miguel Lahuerta Berazaluce – Complutense University of Madrid.
THURSDAY, 3RD APRIL
JUEVES 3 DE ABRIL
8:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS /
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦'De Sacro Altaris Mysterio'. Alegoría y visualidad en la codificación de los colores litúrgicos del rito romano bajomedieval. Ángel Pazos-López – Complutense University of Madrid.
♦A Matter of Contrast: Colour and Colour Perception in Late Medieval Philosophy.José Filipe Pereira da Silva –Helsingin Yliopisto.
♦ Rojo y negro: la oscura huella del mal. Naturaleza y estética del diablo. Ricardo Piñero Moral –Universidad de Navarra.
♦ Colorful Mary: Virgin’s Symbolic Colors in Medieval Hyms. José María Salvador González – Complutense University of Madrid.
◊ Debate. Moderator: Estrella Sanz Domínguez – Complutense University of Madrid.
11:00
Break /
Receso
11:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦La pintura mural de Al-Andalus: antecedentes y técnica de ejecución. Teresa López Martínez –Granada University.
♦The Use of Colour in Medieval Paintings in Capadoccia (Turkey). Paola Pogliani and Claudia Pelosi – Tuscia University-Viterno.
♦ El color original del palacio de Pedro I en el Real Alcázar de Sevilla. Ana Isabel Calero-Castillo, Ana Cristina Coba Peña and Ana García Bueno – Granada University.
♦ Materials and Techniques of Selected Mural Paintings in Central-Eastern Europe from the End of the 14th Century. Anabelle Kriznar –Sevilla University and University of Ljubljana
♦ Aportes al conocimiento del uso del color en un manuscrito carmesí a partir de una falsificación documental ad hoc del siglo XVI. Teresa Espajo Arias – Granada University.
◊ Debate. Moderator: Alejandro Morán Barrio – Complutense University of Madrid.
13:00
LUNCH /
COMIDA
14:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS /
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦Figuras y colores en los manuscritos carolingios: modalidades de un discurso visual. Anne-Orange Poilpré – Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
♦ From Porphyry to Limestone. On Material Polychromy in the Tombstones of Polish Kings at Cracow Cathedral (c. 1333-1502). Marek Walczak – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
◊ Debate. Moderator: Irene Laviña Pérez – Complutense University of Madrid.
18:30
ORAL PRESENTATIONS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ 'Polychromy and Symbolic Order in the Angel Roofs of East Anglia. Oliver Coulson –Brown University.
♦ Rainbow Bright and the Black Sun: Love and its Colours in the 'Roman de la Rose' and 'Niẓāmī’s Laylī va Majnūn'. Nicoletta Fazio – Museum of Islamic Art of Doha.
♦ Lead White as Transformative Material in Cimabue's Assisi Murals. Holly Flora – Tulane Unversity.
♦ Una estética construida del caos: esta vez, en color. Laura Méndez Vergel – University of Santiago de Compostela.
♦ Clerical and Chivalric Attitudes to Colour from the Twelfth to the Fourteenth Centuries: Codification, Proliferation and Symbolism. Tim Hunter –Magdalen College of Oxford.
♦ Seeing and Understanding Medieval Blue. Zoriana Lotut –Independent Researcher.
◊ Debate. Moderator: Aurora Galisteo Rivero – Complutense University of Madrid.
18:00
BREAK /
RECESO
18:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS /
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ Los secretos del azul esmalte: Quaderni di fornace. Patricia de los Reyes Félix, Beatriz de los Reyes Félix and Marta Plaza Beltrán – Complutense University of Madrid.
♦ Colores y Ley: el uso de los colores en las miniaturas de manuscritos legales (siglos XIII-XIV). María Alessandra Billotta – Universidade Nova de Lisboa.
♦ Color As Discourse: The Golden Vine of the Drogo Sacramentary. Paloma Pucci – Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
◊ Debate. Moderator: Gwendal J. Martín Campaña – Complutense University of Madrid.
FRIDAY, 4TH APRIL
VIERNES, 4 DE ABRIL
8:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS /
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ Reflejos de la divinidad: el uso del metal en las decoraciones arquitectónicas medievales. Ana María Cuesta Sánchez – Complutense University of Madrid.
♦ La policromía en la decoración arquitectónica Nazarí. Materiales y técnicas. Ana García Bueno – Granada University.
♦ Heaven is a Place on Earth. The Significance of Glass from the Material to the Imaginary. Sara Fiorentino and Donatella Tronca –Università di Bologna.
♦ Colores que cautivaron. Textiles en la Castilla del siglo XIII. María Barrigón Montañés –Patrimonio Nacional.
◊ Debate. Moderator: Ángel Pazos-López – Complutense University of Madrid.
11:00
Break /
Receso
11:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL AND TECHNICAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL Y TÉCNICA DE LOS COLORES MEDIEVALES
♦ Materialidad, recepción y simbología del color en la escultura monumental de los condados catalanes. El caso de los pórticos de Ripoll y Agramunt. Laia Cutrina –Universitat Autònoma de Barcelona.
♦ The Colours of the Abstraction: Trecento and Quattrocento Utopias. P• Águeda Asenjo Bejarano – Complutense University of Madrid.
♦ Questioni di facciata: quando le cattedrali non erano bianche. Grazia María Fachechi – Università degli Studi di Urbino Carlo Bo.
♦ Colorare la memoria: la policromia della tomba d’Isabel d’Aragona, regina del Portogallo. Giulia Rossi Vairo – Universidade Nova de Lisboa y Universidade de Lisboa.
♦ El color azul en los códices iluminados de los primeros reyes de Avis, 1420-1470 – Estudio artístico y laboratorial integrado. Catarina Tiburcio – Universidade Nova de Lisboa.
◊ Debate. Moderator: Macarena Moralejo Ortega – Complutense University of Madrid.
13:00
INSTITUTIONAL CLOUSURE /
CLAUSURA INSTITUCIONAL
♦ Complutense University of Madrid. Dra. Isabel García Fernández – Ms. Vice President for Culture, Sports, and University Outreach.
♦ Complutense University of Madrid. Dra. Elena Blanch González – Ms. Dean of the Faculty of Fine Arts.
♦ Complutense University of Madrid. Dr. Ángel Pazos-López – Academic Coordinator of the International Conference.
