Research Projects

Program



WEDNESDAY, 2ND APRIL
MIÉRCOLES 2 DE ABRIL

14:00
INSTITUTIONAL OPENING /
INAUGURACIÓN INSTITUCIONAL

Complutense University of Madrid, Dr. Dámaso López García (Mr. Vice-Chancellor for International Relations and Cooperation).
Complutense University of Madrid, Dr. Gonzalo Jover Olvera
(Mr. Dean of the Faculty of Education).
Complutense University of Madrid, Dr. Miguel Luque Talaván 
(Dean of the Faculty of Geography and History).
CAPIRE Research Group, Complutense University of Madrid.
José María Salvador González (Medieval Colors Network Coordinator).
CAPIRE Research Group, Complutense University of Madrid. Ana María Cuesta Sánchez (Conference Coordinator).

YOUTUBE VIDEO

14:30
MEDIEVAL COLORS NETWORK UNA EUROPA PRESENTATION /
PRESENTACIÓN DE LA RED MEDIEVAL COLORS UNA EUROPA

 Complutense University of Madrid. José María Salvador González (Medieval Colors Network Coordinator).

YOUTUBE VIDEO

15:00
KEYNOTE SPEAKER /
PONENCIA INVITADA

Methodology and the Iconography of Colour. Andreas Petzold – The Open University.

Debate. Moderator: José María Salvador González – Complutense University of Madrid

YOUTUBE VIDEO

16:00
GUEST SPEAKERS: THE ARTISTIC AND DOCUMENTARY DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS / 
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN ARTÍSTICA Y DOCUMENTAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

La interpretación de las fuentes de la tecnología artística: el caso del azul ultramar en la policromía del Pórtico de la Gloria. Stefanos Kroustallis Escuela Superior de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de Madrid.
Tintes y pigmentos medievales en las farmacias históricas de la Época Moderna: tradición e innovación en tiempos posteriores a Paracelso. María Luisa Vázquez de Ágredos – Universitat de València.
Colour Intensity as an Obstacle and a Challenge: Central European Stained Glass at the Crossroads (1400-1450). Dobroslawa Horzela – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Debate. Moderator: Ana María Cuesta Sánchez Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

18:00
Break /
Receso

 

18:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

'De distemperacione coloris'. Recetas técnicas de los siglos XIV a XVI para el aglutinado de los pigmentos con témpera y óleo. Miquel Àngel Herrero-Cortell – Universitat Politècnica de València.
Otherworldly Color in the Vision of Tundale. Eileen Gardiner  University of Bristol.
'Flesh Colors in the Romanesque Mural Paintings of the Central Apse of Saint Climent in Taüll. Núria Oriols Pladevall Museu Nacional d'Art de CatalunyaNati Salvadó Cabré, Salvador Butí Papiol y Trinitat Pradell Caraúria – Universitat Politècnica de Catalunya.
Azurite for a Kingdom. The Importance of the Use of Azurite Pigment on Mural Paintings in the Fourteenth Century Kingdom of Navarre. Eneko Tuduri University of Nevada & Universidad del País Vasco.
'Veladuras medievales con colorantes y pigmentos-laca. De las fuentes a las reconstrucciones experimentales. Aránzazu Llácer Peiró and María Antonia Zalbidea – Universitat Politècnica de València.
Color and Reconstructing Medieval Cairo’s Domestic Interiors. Marika Snider University of Memphis.
Dreaming Back While Looking Forward: The Reception of Medieval Colours and Techniques in Victorian Times. Tea Ghigo University of Oxford and Ashmolean Museum.

Debate. Moderator: Miguel Lahuerta Berazaluce – Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO



THURSDAY, 3RD APRIL
JUEVES 3 DE ABRIL

8:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS / 
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA DE LOS COLORES MEDIEVALES

'De Sacro Altaris Mysterio'. Alegoría y visualidad en la codificación de los colores litúrgicos del rito romano bajomedieval. Ángel Pazos-López Complutense University of Madrid. 
A Matter of Contrast: Colour and Colour Perception in Late Medieval Philosophy.José Filipe Pereira da Silva Helsingin Yliopisto.
Rojo y negro: la oscura huella del mal. Naturaleza y estética del diablo. Ricardo Piñero Moral Universidad de Navarra.
Colorful Mary: Virgin’s Symbolic Colors in Medieval Hyms. José María Salvador González – Complutense University of Madrid.

Debate. Moderator: Estrella Sanz Domínguez Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

11:00
Break /
Receso

 

11:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

La pintura mural de Al-Andalus: antecedentes y técnica de ejecución. Teresa López Martínez Granada University.
The Use of Colour in Medieval Paintings in Capadoccia (Turkey). Paola Pogliani and Claudia Pelosi  Tuscia University-Viterno.
El color original del palacio de Pedro I en el Real Alcázar de Sevilla. Ana Isabel Calero-Castillo, Ana Cristina Coba Peña and Ana García Bueno Granada University.
Materials and Techniques of Selected Mural Paintings in Central-Eastern Europe from the End of the 14th Century. Anabelle Kriznar Sevilla University and University of Ljubljana
Aportes al conocimiento del uso del color en un manuscrito carmesí a partir de una falsificación documental ad hoc del siglo XVI. Teresa Espajo Arias Granada University.

Debate. Moderator: Alejandro Morán Barrio – Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

13:00
LUNCH / 
COMIDA

 

14:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS / 
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA  Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

Figuras y colores en los manuscritos carolingios: modalidades de un discurso visual. Anne-Orange Poilpré Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. 
♦ From Porphyry to Limestone. On Material Polychromy in the Tombstones of Polish Kings at Cracow Cathedral (c. 1333-1502). Marek Walczak – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Debate. Moderator: Irene Laviña Pérez Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

18:30
ORAL PRESENTATIONS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

'Polychromy and Symbolic Order in the Angel Roofs of East Anglia. Oliver Coulson Brown University.
Rainbow Bright and the Black Sun: Love and its Colours in the 'Roman de la Rose' and 'Niẓāmī’s Laylī va Majnūn'. Nicoletta Fazio  Museum of Islamic Art of Doha.
Lead White as Transformative Material in Cimabue's Assisi Murals. Holly Flora – Tulane Unversity.
Una estética construida del caos: esta vez, en color. Laura Méndez Vergel University of Santiago de Compostela.
Clerical and Chivalric Attitudes to Colour from the Twelfth to the Fourteenth Centuries: Codification, Proliferation and Symbolism. Tim Hunter Magdalen College of Oxford.
Seeing and Understanding Medieval Blue. Zoriana Lotut Independent Researcher.

Debate. Moderator: Aurora Galisteo Rivero – Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

18:00
BREAK / 
RECESO

 

18:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC AND MATERIAL DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS / 
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA  Y MATERIAL DE LOS COLORES MEDIEVALES

♦ Los secretos del azul esmalte: Quaderni di fornace. Patricia de los Reyes Félix, Beatriz de los Reyes Félix and Marta Plaza Beltrán Complutense University of Madrid. 
♦ Colores y Ley: el uso de los colores en las miniaturas de manuscritos legales (siglos XIII-XIV). María Alessandra Billotta – Universidade Nova de Lisboa.
♦ Color As Discourse: The Golden Vine of the Drogo Sacramentary. Paloma Pucci  Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.

Debate. Moderator: Gwendal J. Martín Campaña Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO



FRIDAY, 4TH APRIL
VIERNES, 4 DE ABRIL

8:30
GUEST SPEAKERS: THE SYMBOLIC DIMENSION OF MEDIEVAL COLORS / 
PONENTES INVITADOS: LA DIMENSIÓN SIMBÓLICA DE LOS COLORES MEDIEVALES

♦ Reflejos de la divinidad: el uso del metal en las decoraciones arquitectónicas medievales. Ana María Cuesta Sánchez Complutense University of Madrid. 
♦ La policromía en la decoración arquitectónica Nazarí. Materiales y técnicas. Ana García Bueno – Granada University.
Heaven is a Place on Earth. The Significance of Glass from the Material to the Imaginary. Sara Fiorentino and Donatella Tronca Università di Bologna.
Colores que cautivaron. Textiles en la Castilla del siglo XIII. María Barrigón Montañés Patrimonio Nacional.

Debate. Moderator: Ángel Pazos-López Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

11:00
Break /
Receso

 

11:30
ORAL PRESENTATIONS: THE MATERIAL AND TECHNICAL DIMENSION OF THE MEDIEVAL COLORS /
COMUNICACIONES: LA DIMENSIÓN MATERIAL Y TÉCNICA DE LOS COLORES MEDIEVALES

♦ Materialidad, recepción y simbología del color en la escultura monumental de los condados catalanes. El caso de los pórticos de Ripoll y Agramunt. Laia Cutrina Universitat Autònoma de Barcelona.
♦ The Colours of the Abstraction: Trecento and Quattrocento Utopias. P• Águeda Asenjo Bejarano  Complutense University of Madrid.
Questioni di facciata: quando le cattedrali non erano bianche. Grazia María Fachechi Università degli Studi di Urbino Carlo Bo.
Colorare la memoria: la policromia della tomba d’Isabel d’Aragona, regina del Portogallo. Giulia Rossi Vairo – Universidade Nova de Lisboa y Universidade de Lisboa.
El color azul en los códices iluminados de los primeros reyes de Avis, 1420-1470 – Estudio artístico y laboratorial integrado. Catarina Tiburcio Universidade Nova de Lisboa.

Debate. Moderator: Macarena Moralejo Ortega – Complutense University of Madrid.

YOUTUBE VIDEO

13:00
INSTITUTIONAL CLOUSURE / 
CLAUSURA INSTITUCIONAL

Complutense University of Madrid. Dra. Isabel García Fernández Ms. Vice President for Culture, Sports, and University Outreach.
Complutense University of Madrid. Dra. Elena Blanch González – Ms. Dean of the Faculty of Fine Arts.
Complutense University of Madrid. Dr. Ángel Pazos-López Academic Coordinator of the International Conference.

YOUTUBE VIDEO