Personal websites

Publications

Edited volumes

2012 (with Di Biase, E.T.). Barrie, Hook, and Peter Pan: Studies in Contemporary Myth; Estudios sobre un mito contemporáneo. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.


Journal articles

Online first. “The Transplant Intuition as an Argument for the Biological Approach”. Argumenta.

2023. “Beyond Fictionality: A Definition of Fictional Characterhood”. Philosophies, 8 (6): 111.

2023 [On the relationship between moral responsibility and personal identity: An argument for four-dimensionalist theories]

“Sobre la relación entre la responsabilidad moral y la identidad personal: Un argumento a favor de las teorías cuatridimensionalistas”. Anuario Filosófico, 56 (2): 261-288.

2022 “Sometimes I Am Fictional: Narrative and Identification”. Philosophical Papers, 51 (3): 403-425.

2021 “The Physical, the Subjective, and the Social in the Debate on Personal Identity: A Critical and Historical Overview of Neo-Lockean Accounts”. Bajo Palabra, 28: 21-45.

2021 “Persistence Narrativism and the Determinacy of Personal Identity”. Philosophia, 49 (2): 723-739.

2021 “Narrativism, Reductionism and Four-Dimensionalism”. Ágora: Papeles de filosofía, 40 (2): 63-86.

2020 [Narrative theories and duplication cases: A defense of the determinacy of personal identity]

“Las teorías narrativas frente a los casos de duplicación: Una defensa de la determinación de la identidad personal”. ÉNDOXA: Series Filosóficas, 45: 175-197.

2019 [Thought Experiments as Literature in the Debate on Personal Identity]

“Los experimentos mentales como género literario en el debate sobre identidad personal”. Daimon: Revista internacional de filosofía, 77: 89-104.

2017 “Thought Experiments in Personal Identity: A Dialogue with Beck, Wagner and Wilkes”. South African Journal of Philosophy, 36 (4): 456-469.

2017 “Emerging adulthood and the Peter Pan Generation in Damion Dietz’s Neverland (2003)”. International Journal of Scottish Theatre and Screen, 10: 111-125.

2016 “Understanding Real and Fictional Persons: Narrative Negotiations Seen through Cognitive Poetics”. Philosophical Papers, 45 (1-2): 241-265.

2016 [What does it mean to identify oneself with a literary character? The case of Bastien Vivès' Dans mes yeux]

“¿Qué significa identificarse con un personaje de ficción? El caso de En mis ojos de Bastien Vivès”. Escritura e Imagen, 12: 129-147.

2016 [Parody as the structural frame on Don Quixote and Gulliver´s travels]

“La parodia como marco estructural en Don Quijote y Los viajes de Gulliver”. Revista Valenciana, 18: 93-123.

2013 [Weaknesses and Strengths of Dennett’s Narrative Self Theory: Contributions to the Debate on Personal Identity]

“Problemas y aciertos de la teoría del Yo narrativo de Dennett: Aportaciones al debate sobre la identidad personal”. Logos: Anales del Seminario de Metafísica, 46: 27-45.

2013 [Identities Tangled in the Cloth of Time: Wong Kar-Wai’s futuristic metaphor]

“Identidades enredadas en el tejido del tiempo: La metáfora futurista de Wong Kar-Wai”. Contrastes: Revista internacional de filosofía, XVIII (1): 145-158.

2012 “Rewriting Peter Pan: The Vagueness of a Myth with Multiple Originals”. AILIJ: Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10: 327-66.

Spanish version in: “Reescribiendo Peter Pan: La indefinición de un mito con múltiples originales”. AILIJ: Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10: 287-325.

2011 [The Double Tragic Dimension of Barrie and Peter Pan]

“La doble dimensión trágica de Barrie y Peter Pan”. Belphégor: Littérature populaire et culture médiatique, X: online.

2011 [The Curious Adventures of Peter Pan in the World of Cinema (II)]

“Las curiosas aventuras de Peter Pan en el mundo del celuloide (II)”. AILIJ: Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 9: 145-63.

2010 [The Curious Adventures of Peter Pan in the World of Cinema (I)]

“Las curiosas aventuras de Peter Pan en el mundo del celuloide (I)”. AILIJ: Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 8: 85-110.

2010 [Memory, Fiction and Reality in David Lynch’s Mulholland Drive and Lost Highway]

“Memoria, ficción y realidad en Mulholland Drive y Carretera Perdida de David Lynch”. Espéculo: Revista de estudios literarios, 44: online.

2009 [The Case of Memento: a Nietzschean Memory in Postmodern Cinema]

“El caso de Memento: Una memoria nietzscheana en el cine postmoderno”. Bajo Palabra: Revista de filosofía, 4: 181-90.

2009 [Virtual Reality and Possible Memories: Notes on the Presence of Virtual Worlds in Science-Fiction Postmodern Cinema]

“Realidad virtual y memorias posibles: Apuntes sobre la presencia de mundos virtuales en el cine postmoderno de ciencia-ficción”. Eikasia: Revista de filosofía, 24: 1-10.

2008 [Peter and Pan]

“Peter y Pan”. Cuadernos de Filología Clásica (Estudios latinos), 28 (2): 145-66.


Book chapters

2020 [Personal Identity]

“Identidad personal”. En Enciclopedia de la Sociedad Española de Filosofía Analítica (URL: http://www.sefaweb.es/identidad-personal/)

2019 [Marya Schechtman and Narrative Theories of Personal Identity]

“Marya Schechtman y las teorías narrativas de la identidad personal”. In Schechtman, Marya, “Historias, vidas y supervivencia básica: Una mejora y defensa dela perspectiva narrativa”. Cuadernos de Crítica, 60: 5-28.

2017 “Living in a Fictional World: Reading and Identification in Lost Girls”. In McLaughlin, Jeff (ed.), Graphic Novels as Philosophy. Jackson, MS: University Press of Mississippi: 189-209.

2016 “Persons, Characters, and the Meaning of 'Narrative'”. In Winkler, Rafael (ed.), Identity and Difference: Contemporary Debates on the Self. Cham: Palgrave Macmillan: 37-61.

2013 [The Narrative Self and the Relevance of Galen Strawson’s ‘Against Narrativity’]

“El Yo narrativo y la relevancia de ‘Contra la Narratividad’ de Galen Strawson”. In Strawson, Galen, “Contra la Narratividad”. Cuadernos de Crítica, 56: 5-29.

2012 “The True Identity of Captain Hook”. In Muñoz Corcuera, A. and Di Biase, E.T. (eds.), Barrie, Hook, and Peter Pan: Studies in Contemporary Myth; Estudios sobre un mito contemporáneo. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing: 66-90.

2012 (with Di Biase, E. T.). “Over the Moon for Peter Pan”. In Muñoz Corcuera, A. and Di Biase, E.T. (eds.), Barrie, Hook, and Peter Pan: Studies in Contemporary Myth; Estudios sobre un mito contemporáneo. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing: vii-xxi.

Spanish version in: “A vueltas con Peter Pan”. In Muñoz Corcuera, A. and Di Biase, E.T. (eds.), Barrie, Hook, and Peter Pan: Studies in Contemporary Myth; Estudios sobre un mito contemporáneo. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing: xxii-xxxvii.

2012 (with González-Rivas Fernández, A.). “Gothic Peter Pan”. In Olstead, R. and Bischoping, K. (eds.), Fearful Symmetries. Oxford: Inter-Disciplinary Press: 107-16.

2012 [Mythical Coincidences: Peter Pan and the Horror in Contemporary Cinema]

“Coincidencias míticas: Peter Pan y el terror en el cine contemporáneo”. In Losada Goya, J.M. and Guirao Ochoa, M. (eds.), Myth and Subversion in the Contemporary Novel. Cambridge Scholars Publishing: Newcastle: 449-60.

2011 [From the Center of Narrative Gravity to the Deconstruction of Sexuality]

“Del centro de gravedad narrativa a la deconstrucción de la sexualidad”. In Calafell, M. and Pérez, A. (eds.), El cuerpo en mente: Versiones del ser desde el pensamiento contemporáneo. Barcelona: Universitat Operta de Catalunya: 39-47.

2009 [Slaves and Supermen: Ethics in Isaac Asimov’s Short Stories]

“Esclavos y Superhombres: La ética en los relatos de Isaac Asimov”. In López Pellisa, T. and Moreno, F. A. (eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica. Madrid: Asociación Cultural Xatafi and Universidad Carlos III de Madrid: 674-88.


Reviews

2013 “Las versiones de Peter Pan desde una perspectiva socio-política. Cuenca, Jaime, Peter Pan disecado”. Escritura e Imagen, 9: 362-366.

2013 “Periodismo y crítica de cine en la Segunda República. Juan Antonio Ríos Carratalá: Hojas volanderas”. Sesión no numerada: Revista de letras y ficción audiovisual, 3: 287-9.

2012 “El dolor de la verdad originaria. Rodríguez González, Mariano, La teoría nietzscheana del conocimiento”. Escritura e Imagen, 8: 342-5.

2012 “El sujeto, la máquina y el arte. Rodríguez González, Mariano, El sujeto velado: A partir de Nietzsche y Wittgenstein”. Escritura e Imagen, 8: 345-7.

2012 “La literatura de la pequeña pantalla. Jorge Carrión: Teleshakespeare”. Sesión no numerada: Revista de letras y ficción audiovisual, 2: 232-4.

2011 “Mato, luego existo: Reseña de Los Soprano y la filosofía”. Sesión no numerada: Revista de letras y ficción audiovisual, 1: 117-9.


Translations

2013 [Dennett, Daniel C.: “The Self as a Center of Narrative Gravity]

Dennett, Daniel C.: “El Yo como centro de gravedad narrativa”. Logos: Anales del Seminario de Metafísica, 46: 11-25.

2013 [Strawson, Galen: “Against Narrativity”]

Strawson, Galen: “Contra la Narratividad”. Cuadernos de Crítica, 56: 31-66.


Dissemination articles

2016 [Consciousness and Relativism in Juan Gómez Bárcena's 'The Awaiting']

“Conciencia y relativismo en 'La Espera' de Juan Gómez Bárcena”. Revista Cronopio, 66: online.

2014 [Short Guide for Survival In Case of Brain Transplants and Mad Scientists in General]

“Pequeña guía de supervivencia ante trasplantes cerebrales y científicos malvados en general”. Revista Cronopio, 52: online.

2012 [I Are: Language and Legion]

“Yo somos: Lenguaje y legión”. Revista Incendios, 1: 6-10.

2011 [Peter Pan and the Myths of Our Infancy]

“Peter Pan y los mitos de la infancia”. ABC, December 26: 78.