This article was downloaded by: [Tojar, Luis Garcia]

On: 23 March 2010

Access details: Access Details: [subscription number 920117939]

Publisher Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered office: Mortimer House, 37-
41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

s e International Review of Sociology
Publication details, including instructions for authors and subscription information:
International http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713427609
Review of
Sociology

11-M: a lesson on greedy journalism
Luis Garcia Tojar *
2 Universidad Complutense de Madrid, Spain

Revue
Internationale
de Sociologie

Online publication date: 22 March 2010

To cite this Article Tojar, Luis Garcia(2010) '11-M: a lesson on greedy journalism', International Review of Sociology, 20: 1,
77 — 91

To link to this Article: DOI: 10.1080/03906700903525693
URL: http://dx.doi.org/10.1080/03906700903525693

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Full terms and conditions of use: http://ww.informworld. confterns-and-conditions-of-access. pdf

This article nay be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or
systematic reproduction, re-distribution, re-selling, |loan or sub-licensing, systematic supply or
distribution in any formto anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or inplied or make any representation that the contents
wi |l be conplete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, fornulae and drug doses
shoul d be independently verified with prinmary sources. The publisher shall not be liable for any |oss,
actions, clainms, proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly
or indirectly in connection with or arising out of the use of this material.



http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713427609
http://dx.doi.org/10.1080/03906700903525693
http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf

09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie % Routledge
Vol. 20, No. 1, March 2010, 77-91 T frnch oo

RESEARCH ARTICLE

11-M: a lesson on greedy journalism

Luis Garcia Tojar*

Universidad Complutense de Madrid, Spain
( Received February 2009; final version received September 2009)

Through the analysis of Spanish media coverage of the terrorist attack in Madrid
11 March 2004, and specifically of the so-called ‘conspiracy theory’ sustained by
certain media for political or commercial reasons with large public success, this
article examines the consolidation in Spain of a kind of journalism that tries to
model with Lewis Coser’s concept of ‘greedy institution’. The political functions
of this ‘greedy journalism’ and its relationship with the so-called ‘neo-populist
turn’ of present politics in Western democracies are discussed in brief.

Keywords: 11-M media coverage; media tabloidization; greedy institutions; neo-
populism

A fact is isolated, taken out of context and one tries to give the false impression that any
conclusion comes exclusively from it. In this way, one ignores the obligation to analyse
the facts in a coherent way, so we can reach a conclusion, by reasoning, following the
rules of the logic and experience. The argument is false and comes from false premises;
therefore the conclusion is inherently wrong. It takes an isolated fact, ignoring anything
else that can explain it, to lucubrate a purely imaginative hypothesis.

(11-M court case, ref. 65/2007 [legal proceeding 20/2004]; part of the judge’s statement)

On 11 March 2004, nine bombs exploded in different parts of the Madrid region
railway network, killing 191 people and wounding another 1824 others. It was the
most devastating terrorist attack in the history of Europe. A day after the massacre,
the police arrested the first suspects within jihadist militant groups linked to the city
mosque and to the Lavapiés area. On 4 April, police investigations led to a house in
Morata de Tajuiia (Madrid), where apparently explosives were made, and to a flat in
the neighbourhood of Leganés that was occupied by a group of Islamists who
preferred to commit suicide by exploding the dynamite that they were storing than
be arrested by the police. Three and a half years later, the Audiencia Nacional
(Spain’s highest court) sentenced most of the arrested suspects to more than 120,000
years in prison, confirming the police investigation.

This traumatic episode in the recent history of Spain, in which our country
showed by example to the rest of the world the efficiency of its security forces, the
emergency health services and the judicial power, has helped, unfortunately, to
produce an absurd social breach due to the confrontation between the two main
Spanish political parties around the so-called ‘theory of conspiracy’, a mixture of

*Email: 1garciat@ccinf.ucm.es

ISSN 0390-6701 print/ISSN 1469-9273 online
© 2010 University of Rome ‘La Sapienza’
DOI: 10.1080/03906700903525693
http://www.informaworld.com


http://www.informaworld.com

Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

78 L. Garcia Tojar

lies, false allegations and facts taken out of context aimed at suggesting that the
terrorist attack in Madrid was not committed by Islamic fundamentalists but by
ETA,! and — which is worse — that the socialist government elected on 14 March 2004
for electoral purposes deliberately concealed the evidence that led to ETA terrorists,
forcing the police investigation to focus on jihadist groups. This theory suggests that
the socialist government did so with the support of the police forces, the judges and
even foreign intelligence services. No doubt history will harshly judge the attitude of
the conservative Partido Popular’s (PP) main leaders between 2004 and 2008, first in
government and later in opposition, for unreservedly supporting the conspiracy
theories and undermining the legitimacy of democratic institutions, the security
forces, the image of Spain abroad and the judicial power. It is likely that history will
also be tough on the socialist Partido Socialista Obrero Espafiol (PSOE), which was
unexpectedly catapulted into government by a social movement that rejected the way
in which José Maria Aznar’s government managed the tragedy. The socialists — and
the monarchy — could have done more to defend the public institutions from this
untimely attack, but instead they allowed the PP to make mistakes in their search for
the big conspiracy, maybe in the belief that their absurd attempt would be punished
in the elections.

Nevertheless, it is not this article’s intention to judge the attitudes of the political
actors who led Spanish life between 2004 and 2008. More capable specialists have
already done it? and, for a lot of people’s misfortune, they will carry on doing it in
the future. We will focus here on two specific aspects related to these facts: the
attitude of the Spanish mass media in the treatment of information about the
terrorist attack and the particular influence that political parties had on society. In
order to do that we will be using two notions that we have been developing recently
(Ortega et al. 2006, Garcia Tojar 2007), journalism without information and greedy
Journalism, which from a political sociology approach to journalism can shed some
light on the events, as well as collaborating in opening new perspectives of analysis of
the mass media political functions and dysfunctions in ‘advanced democracies’.

In an important piece of work, Daniel Hallin and Paolo Mancini (2004, p. 79)
analysed and identified the Spanish information system under the definition of
‘polarised pluralism’. Its main characteristics are: the importance of the role of the
State and the Catholic church as transmitters and regulators of mass communica-
tions; a wider and more radical political spectrum than in the liberal traditions of the
Anglo-Saxon press; more dependence on the State mass media, the church and
private investors; relatively low levels of newspaper reading and insufficient
professionalisation of journalists. The authors insist (ibid., p. 225) that all the
models of journalism lean towards the ‘liberal’ system, characteristic of the Anglo-
Saxon press, which is, no doubt, the most solid and professionalised. In discrepancy
with this optimistic approach, we have suggested in a recent article (Ortega et al.
2006, pp. 18-20) the powerful appearance in Spain of a sort of new tabloidism that
contradicts the very basis of the liberal press, in which the faithful account of events
that can be checked upon is substituted by all sorts of inventions, distortions and
false allegations for the service of particular stakeholders. Unlike what occurred with
the Anglo-Saxon popular press at the beginning of the twentieth century, when
tabloids such as those from Hearst and Pulitzer shared the information space with
serious newspapers, nowadays the fight for the business and the weight of
audiovisual media may have led the so-called ‘quality press’ to a process of



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 79

tabloidization (Sparks and Tulloch 2000) that surely moves away from the liberal
convergence predicted by Hallin and Mancini. It is logical to think that an
information system such as the Spanish one, weakened by the Franco dictatorship
and its peculiar transition to democracy, shows this de-professionalisation process
more acutely. In order to show that this new pseudo-informative narrative does not
aim at the explicative narration of external events by the journalists who have the
knowledge that the public is lacking (this is the condition of journalism according to
Charaudeau 2003, p. 50), we have called the Spanish version of this new model
Journalism without information, and we have analysed some of its characteristics in
the local press, opinion talk-shows, the political information and historical
disclosure (Ortega et al. 2006).

In search for an explanation of the success of this new sort of journalism in
democratic and educated societies such as the Spanish one, we use a sociological
concept somehow forgotten, the ‘greedy institution’, proposed by Lewis Coser in the
1960s (Garcia Tojar 2007, in reference to Coser 1978). According to Coser, greedy
institutions are ‘those that demand from their members exclusive and unconditional
loyalty, reducing the influence of competing roles and status on those who they wish to
totally assimilate. Their demands on the people are omnivorous’ (Coser 1978, p. 14;
italics in the original). Greedy institutions are instrumental associations aimed at the
achievement of specific goals, declared or secret, but always against a powerful enemy.
The most typical examples are the religious sects and monastic communities, but
Coser analyses with perceptiveness the possibility that, given certain conditions of
anomie and lack of affiliation, ‘normal’ institutions such as marriage or a political
party turn greedy and produce dysfunctional social effects. Total submission to the
group hierarchy, radical separatism, zero tolerance towards deviation from
the internal normative principles and the weakening of social relations are some of
the characteristics of a greedy association. In Coser’s work mentioned above, he
presents the ideal type and examines some of the historical manifestations to conclude
that in modernity, despite most of us belonging to multiple social networks and
representing different roles that avoid the totalisation of personality, greedy sociability
remains latent as a pathological response to isolation in the family, politics or religion.

The use of the concept of the greedy institution for Spanish journalism without
information comes from Coser’s conclusion. From our point of view (Garcia Tojar
2007), in the light of recent events we could talk about greedy journalism opposed to
the pluralist information model, whose undoubted audience success coupled with the
historical weakness of the professional press in our country could lead it to turn into
the legitimate model of journalism. Weak professional identity, high external
influence (public and private) over the mass media and the rise of ‘conviction
ethics’ (Weber 1997) are processes that come together in the configuration of an
intentional journalism, with a pastoral mission or a political interest (often both),
whose defenders believe they share a collective salvation duty that will free them
from the professional norms of information.

Félix Ortega (Ortega et al. 2006, p. 27) names five characteristics of Spanish
journalism without information that meet the idea of greediness. Autonomy: the
journalist is not limited by reality, nor are there professional monitoring institutions.
It is crosscutting; it freely mixes styles that are alien to the informative narrative (i.e.
the novel). Extraterritoriality: it projects of its own ethics of ‘everything is ok’ onto
the rest of the social institutions. Memory dissolution: there is an accumulation of



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

80 L. Garcia Tojar

changing and incoherent informative narratives that turn the collective memory into
a palimpsest constantly rewritten from ignorance. And finalism: it uses information
to serve particular stakeholders. In the work mentioned above (Ortega et al. 2006,
Garcia Tojar 2007) we have given data and facts that support the emergence of this
model of false journalism. Now we will examine the famous ‘theory of conspiracy’
from this new perspective, because despite its failure it might have meant the
establishment of a new way of doing journalism.

The ‘lunatic branch’

Political conspiracies are as old as the human being; so is to accumulate more or less
crazy narrations — sometimes real — about them. In the old times travellers used to
bring news about surprising events, usually terrifying, that happened overseas, where
nobody could check the veracity, and they were hosted and fed in exchange for
telling their stories. In the modern era, with the expansion of mass media and the
increasing democratisation of political institutions, stories about palace conspiracies
turned into a literary genre (think of The three musketeers, by Dumas) or into
political propaganda with devastating effects (the publication in 1905 in Russia of a
pamphlet titled The protocols of the Sion wise men, which revealed a supposed Jewish
conspiracy to dominate the world, instigating prosecutions and state crimes all over
Eastern Europe; Hitler apparently believed this story).

Logically, the most advanced country also turned into a paradise for tales about
conspiracies. Most of us have heard about Area 51 (a secret refuge in the desert
where the US government supposedly kept the remains of alien beings), that the
murder of John F. Kennedy was in reality a coup d’é¢tat, that the landing on the moon
was recorded in Hollywood or that Elvis Presley is still alive on a Pacific island.
North American journalists know fully well that in any case, no matter how
unbelievable or unproven the story is, there is always somebody who believes it. They
call this group of hardliners ‘the lunatic branch’ and they believe that nothing can be
done to convince them otherwise. The ‘lunatics’ organise their own communication
networks, where they circulate their conspiracies, until they get fed up with them.
The key to controlling the social effect of these tales is to prevent them from
circulating in the mainstream channels of information, other than to be discredited.
Thus, in the USA the quality mass media have developed mechanisms to check all
the stories that are published, and if those mechanisms fail, the media apologises and
makes the people responsible accountable. Since the mid-nineteenth century,
nevertheless, together with the serious newspapers others appeared, called popular
or tabloids, and these were much less careful in checking the information; they also
used the information to serve particular interests, either publicly or not. Despite the
fact that the popular press soon outdid the serious press in the number of
newspapers sold (although not in influence), Anglo-Saxon journalism has been
able to maintain — maybe it will not be able to do this any more, as we will see later —
the difference between both types of mass media. The distinction between the
popular press and the quality press is one of the keys of the Anglo-Saxon model of
journalism. If, as some North American specialists believe, the border has been
weakening lately due to the pressure of ‘infotainment’ (Kovach and Rosenstiel 2003),
this would be a dangerous symptom for the health of liberal journalism and a new
reason to doubt the optimistic forecast given by Hallin and Mancini.



Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 81

In Spain, unfortunately, we are far away from that model. A strong popular press
has hardly existed here (except newspapers such as E/ Caso, which disappeared with
Francoism, the sports press and lately the free newspapers) and there have been the
apparently serious media that have used genres and rhetoric that come from the mass
media, such as ‘in-depth journalism’. So, the 11-M terrorist attack has been, from
the information point of view, the apotheosis of the journalistic hubris, the end — let
us hope it is not for good — of any difference between popular and quality
journalism, between checked news and intended false allegations: the success of the
‘lunatic branch’. In our Basque-jihadist-police-socialist-international conspiracy
there are plenty of merchants of serious information determined to increase the
sales, journalists without a profession, unprotected trainees, saviours of the country
either by the cross or by the sword, heartless politicians, fanatic politicians, common
criminals, mysterious lawyers, dilettante researchers and networks of conspiratorial
activists. In order to understand the level of absurdity achieved, as well as the
damage that this conspiracy of crusaders has caused between 2004 and 2008 to the
journalistic profession and to Spanish society, it is necessary to provide a brief
summary of the main lies that have been published. This summary cannot start
without remembering that all these news items were presented as research exclusives
by the mass media that have — they had — the maximum of credibility and prestige in
national journalism, such that they totally controlled the political action of the main
party in the opposition during one term and eroded the social legitimacy of the
government elected on 14 March, three days after the terrorist attack.

The 11-M conspiracy theory was defended by three important media: the
newspaper El Mundo, the radio station COPE (which belongs to the Synod of
Spanish Bishops) and the public television channel Telemadrid. The editor of the
newspaper, Pedro J. Ramirez, the COPE leading commentator, Federico Jiménez
Losantos, and the president of the Madrid regional government, Esperanza Aguirre
(PP), are the people’ responsible for this Monipodio’s courtyard* in which,
apparently, the newspaper published lies while the radio and television channels —
together with the PP, on the parliamentary front® — drummed them up. Let us briefly
see some of the breaking news offered by these media:®

(1) Anonymous police officers informed E/ Mundo in May 2006 that a visitor’s
card from the Mondragén Group, based in the Basque Country, was found
in the van used by the terrorists. This served the crusaders’ thesis about the
ETA authorship (the PP asked the government in parliament to ‘face’ the
scandal). A few days later the police revealed that the card belonged to
Graficas Bilbainas, a company based in Madrid, and that the ‘Basque track’
was carrying a tape by the rock band Orguesta Mondragon, found in the
vehicle (which had been stolen). Instead of rectifying the piece, the defenders
of the conspiracy theory accused the police of manipulating the evidence.

(2) In June 2006, EI Mundo published a whole page stating that the police had
found an ST timer, similar to the ones used by ETA, in a house where the
terrorists supposedly prepared the explosives. The PP asked the government
whether ETA was using these timers and the response was affirmative, so the
crusaders re-opened the scandal: the police were hiding evidence that linked
the terrorist attack in Madrid with ETA. A while after, a police expert
declared that the timer found was used for washing machines, it was not



Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

82

(€)

(4)

L. Garcia Tojar

called ST but STA MEC 24H and it had nothing to do with the components
used by ETA. Again, the media that made the accusations not only did not
rectify them, but they also directed suspicions at the security forces. In the
court hearing the veracity of the police version was demonstrated.

Police investigations into the provenance of the dynamite used in the
terrorist attack led to the Conchita mine, a small working mine in Calabazos
(Asturias), and swiftly led to the arrest of Jos¢ Emilio Suarez Trashorras, a
former miner and common criminal who apparently sold the dynamite to the
terrorists in exchange for money and drugs. In September 2006, Suarez
Trashorras was interviewed by El Mundo for two days when he revealed,
without backing it up by any evidence, that the police had organised the
terrorist attack in order to bring the PP government down. ‘I am the victim
of a coup d’état that they tried to cover up and put the responsibility on a
group of Muslims and informers, when everything was perfectly under
control by the security forces’, he declared. He said as well that Jamal
Ahmidan, the terrorist who had gone to Asturias in order to collect the
explosives (killed in the Leganés flat), told him that he knew the ETA
terrorists arrested in Cafiaveras (Cuenca) in February 2004 when they were
transporting bomb-making material. They knew each other, therefore they
were collaborating, the newspaper concluded. Before the judge, the former
miner denied all his statements delivered by the media, already dismissed by
the leak to the press of a conversation in prison where Suarez Trashorras
told his parents: ‘If El Mundo pays me, I’ll tell them even about the Civil
War’.” Following the tracing of the Asturian miner, Rafa Zouhier appeared.
He was a drug dealer and the middleman in the dynamite trade, and was
arrested as well. In his letters to the general attorney, to the king and
specifically to the newspaper EI Mundo, Zouhier wrote about the numerous
versions of the conspiracy and denounced tortures in prison. One of them,
especially scandalous, gives us an idea of the type of ‘investigations’ that the
conspiracy journalists were doing. Zouhier said in the friendly media that
Trashorras’s brother-in-law, Antonio Toro, also arrested, was a friend of
some ETA terrorists in the Villabona prison and that once he was given a
telephone number to be passed to the former miner. ‘The first link to ETA
with the people who gave the 11-M explosives’, El Mundo concluded. A face-
to-face ordered by the judge of the case Juan del Olmo (who together with
the attorney Olga Sanchez had to put up with the insults from the media who
supported the conspiracy theory during the court case), in which Zouhier
denied his previous statements, revealed that the number belonged to the
wife of the drug dealer who was operating in prison (both ETA terrorists
mentioned before, Izkur Badillo and Gorka Vidal, testified between laughs
in the 11-M court case). In an even more surrealist turn, Rafa Zouhier was
interviewed by a PP MP, Jaime Ignacio del Burgo — another character in this
intrigue — who managed to send some written questions to the drug dealer
and took the answers to El Mundo newspaper and to the attorney’s office
dealing with the case, who of course refused to use them.

In autumn 2006 police experts complained to E/ Mundo that their boss had
censored a report done by them where they showed the evidence about the
links between ETA terrorists and those who were being investigated for the



Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

®)

(6)

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 83

attack. The document said that in Hassan El Haski’s home, one of the
people arrested, the police had found boric acid.® El Haski said that he used
it to kill cockroaches. The experts added that, a while ago, in the search of a
flat used by ETA, they had found the same substance. Despite the fact that
they admitted that they did not know about the usefulness of boric acid to
prepare explosives, they said that the finding ‘leads to the possibility that the
author or authors of both facts might be related to each other and/or have
had the same type of training and/or were the same author/s’. Logically, the
suggestion was taken off the report by the head of experts, who was accused
by the media of covering up and of making false allegations in a public
document together with three of his managers, such as the scientific police
superintendent (all of them were absolved in June 2008).

An police officer angry for not receiving a medal declared in the conspirator
media that the terrorist bomb that did not explode due to a failure, and was
vital evidence to uncover the terrorist plot, was false evidence. EI Mundo,
COPE and Telemadrid spoke again of scandal and the PP leader questioned
the whole court case. The bomb, hidden in a rucksack, got mixed up with the
thousands of items collected in the Atocha train station after the explosions
and it was found some time after in the police storage area. After an endless
media debate, the police showed in the court case that, once found, the
evidence was kept following the usual legal procedure and that this was
the same device as the other two bomb-rucksacks exploded by the officers
that same day in other Madrid railway stations.

A day after the terrorist attack, the PP government commissioned an urgent
report to find out the links between the ETA prisoners and the Islamists.
This report was on the desk of the Minister for Security, Ignacio Astarloa,
on 14 March and concluded that there was no evidence showing that the
contact between the prisoners of both groups could lead, or had led, to the
commission of joint attacks. The bugged conversations made reference to
the exaltation of violence or slogans against Spain, but nothing else. The
report was filed — without being made public — and the police turned towards
the jihadist track, although Astarloa sent a copy to the then police
superintendent, Agustin Diaz de Mera. The document was published by
El Mundo three months later, but then the news was that the police were
looking for links between ETA and the Islamist terrorists and not the very
conclusion of the enquiry: that is, that from a criminal investigation point of
view there were no such links’. In September 2006 Diaz de Mera, now a PP
European MP, revealed in a COPE opinion talk-show the ‘scoop’ that the
police information superintendent had concealed a report about the links
between ETA and the jihadists. He was careful not to talk about the
conclusion of the report, of course. The conspiratorial media criticised the
police again and requested the famous report published two years before by
them and that obviously was part of the judicial case. Diaz de Mera had the
audacity to maintain his version before the judge in order to accuse the
government of manipulating the investigation, arguing that he could not
reveal his sources in order to protect their identities. The judge on the case
penalised him with a fine and charged him with disobedience.



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

84 L. Garcia Tojar

In every case, the media research proceeds in the same way: a lie is encouraged, either
from an out-of-context document or unchecked statements — we do not know with
certainty whether they were paid for or not — from somebody with a stake in the
matter. The supposed evidence leads to putting into question the actions of
government, the police and the judiciary. When these institutions rebut the lie
with evidence, the crusaders accuse them of being part of the conspiracy; in this way
they are discredited in the eyes of their most loyal audience. The social unease with
political institutions increases; the famous crispacion (tension) reached paroxysm
during the term 2004-2008. When the supposed scandals are analysed in the cold
light of day we can see that there is no real basis, that they are sustained on
suspicious and absurd guesswork or on unfounded statements that the media refuse
to check. In fact, if only one journalist from E/ Mundo, COPE or Telemadrid had
asked what the boric acid was used for, what was the content of the terrorist rucksack
or which was the conclusion of the report, the supposed scandals would have never
been published. But they didn’t ask ...or maybe they did. Later media reports
have found out some of what happened during those days in the three newsrooms
involved.

Conflicts in the newsroom

The newsletter Capgalera has analysed in detail the situation of the journalists
working in El Mundo, COPE and Telemadrid between 2004 and 2008 (see Rovira
2007). According to this source, in Pedro J. Ramirez’s newspaper there was hardly any
opposition to the editorial line about 11-M, with the exception of Elmundo.es, its web
page, whose editor and deputy editor left the company in 2006 due to disputes with
the editor of the newspaper regarding the information about the terrorist attack. One
of the three ‘research correspondents’ of that daily who signed most of the pieces
about 11-M, Antonio Rubio, deputy editor of the newspaper and journalism lecturer
at Rey Juan Carlos University in Madrid, who does not agree with the theory of
conspiracy, denies any pressure from the newspaper’s management to search for news
from a particular point of view. He blames the police forces for everything: “The main
mistake has been that the official version has tried to avoid using the word ETA and
that has meant that the other side assumed that somebody was concealing
information. [It is] The same as in the Annual tragedy, the terrorist killing of Carrero
Blanco or the 23-F coup-d’état, when the State tried to conceal the information that it
had, and when the security forces tried to hide their mistakes causing a wrong analysis
of the real situation’ (Rubio, in Rovira 2007, p. 4). Wrong analysis is a surprising way
to explain the mistaking of a company for a music band, boric acid for an explosive
and a washing machine for a bomb; to give space to statements from unreliable
sources, such as criminals charged with the crime, resentful police officers, shameless
politicians or supposed experts without any legitimacy, and not trying to check the
truthfulness of statements; to abandon, in summary, the role of professional
journalist to turn into a ‘hooligan’ with the information (ibid., p. 27). Since the
police, in general, have quickly shown the falseness of the conspiracy scoops, this
means that the police are guilty, but not for their incompetence but — progressively, as
the ETA hypothesis was fading — for the terrorist attack itself. The metaphor ‘the
sewers of the State’, which Felipe Gonzalez used in 1996 to try to justify the GAL
crimes, appeared again in E/ Mundo 10 years later. The 11-M attack was planned,



Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 85

carried out and inspired by the police networks in order to bring the PP government
down, and the jihadists who got charged were scapegoats or manipulated stupid
fanatics. Wrong analysis.

On the other hand, in COPE and Telemadrid newsrooms there were protests
from the very beginning. Capg¢alera (see Rovira 2007) reports that the bishops’ radio
station got rid of three-quarters of its staff between 2004 and 2007, apparently
inspired by its star commentator, Federico Jiménez Losantos, who is also an opinion
writer for El Mundo and editor of the Internet portal Libertad digital. Jiménez
Losantos challenged on air his own newsroom — here there are ‘PSOE soviets’, he
said — because they did not always follow the conspiracy line. Soon the purge within
correspondents and managers started: Blanca Maria Pol, head of news, was replaced
by Ignacio Villa, and José¢ Apezarena, presenter of the news programme, was
replaced by César Vidal. ‘I am aware that Villa’s order was to follow the information
published in El Mundo cover’, Jose Miguel Azpiroz, former COPE journalist,
remembers. He called the changes in the newsroom ‘ethnic cleansing’. Since Ignacio
Villa’s arrival, lots of journalists were replaced by new graduates (and trainees from
the radio station Master), with a high degree of ideological affinity and with an
unstable professional position which made them very vulnerable.

Something similar happened in the public television channel Telemadrid, where
with Esperanza Aguirre’s (PP) electoral victory in 2003 staff changes had already
started. The president appointed her communications director, Manuel Soriano, as
general director of the TV channel. He did not take long to sack the news editor,
Alfonso Garcia. As a result of 11-M Telemadrid ostracised veteran journalists and
replaced them with young ones coming from the conservative newspaper La Razon,
the Balearic TV channel IB3 and the Internet portal Libertad digital, as well as
trainees from the Catholic university CEU-San Pablo. A report produced by the
works committee of Telemadrid condemned ‘the duplicity of the newsroom’. Javier
Bosque, who was appointed as head of home news in 2004 and resigned a year later,
has denounced the pressure from the TV channel managers to follow every day the
information published by El Mundo about the terrorist attack. The presenter of
the programme Diario de la noche, German Yanke, resigned after being reprimanded
live by the president of the regional government. ‘They told me that I wasn’t
reflecting correctly the information published by El Mundo about the 11-M’, Yanke
said. Another veteran Spanish journalist who collaborated with him in the
programme, Pablo Sebastian (who resigned as well), wrote in his portal La estrella
digital: ‘Manuel Soriano has been putting pressure on for months, and in the last
days he has even done it through written messages, encouraging the editors of the
programme to get in touch and follow the orders of El Mundo deputy editor,
Casimiro Garcia-Abadillo, so he can explain to them the only truth about the boric
acid experts case and the false documents’. The journalists who kept their jobs
responded to this pressure by creating in 2005 an editorial board that has been
pointing out the manipulations done by the channel and the political interference.
One year after the tragedy, on 14 March 2005, Telemadrid broadcast a documentary
titled ‘Cuatro dias que cambiaron Espafia’ (Four days that changed Spain) that
follows the conspiracy thesis without giving any evidence and by resorting to clumsy
manipulations (such as adding the ETA logo over an image of the demonstration
against the fundamentalist attack).'® The next day, the editorial board published a
statement apologising to the audience and to the victims of the massacre. Many news



Luis Garcia] At: 09:55 23 March 2010

Downl oaded By: [Tojar,

86 L. Garcia Tojar

writers started to refuse to sign their pieces as a way to protest against the
manipulation of the news programmes. But the most shameful episode of the
disinformation in Telemadrid has to do with the strangest character of the whole
lunatic plot. In March 2006 and 2007, the channel broadcast two documentaries
about the terrorist attacks titled ‘Las sombras del 11-M’ (The shadows of 11-M) and
‘11-M: Mil dias después’ (11-M: one thousand days on), produced by El Mundo TV,
the TV production company that belongs to Pedro J. Ramirez’s publishing
group, and directed by the researcher Luis del Pino. Months after, a special effects
company admitted to Capgalera that El Mundo TV had hired their services to
modify the images that were recreated in order to adjust the information to the
conspiracy thesis.

The profile of the author of these documentaries allows us some insight into the
way in which certain media delegate the expert authority opinion. Del Pino is a
telecommunications engineer and writes computer books. In 2005 he started under
his own initiative to study the 11-M case and soon he was willing to collaborate as an
expert on this issue in the local media. He moved on to Jiménez Losantos’s portal,
the magazine Epoca, El Mundo, COPE and Telemadrid. On the Libertad digital
website he started a blog titled ‘Los enigmas del 11-M’ (The 11-M enigmas), where
the craziest lies were published — for instance, that the police and the army had
kidnapped, killed and frozen common criminals in order to place them in the
Leganés flat and sustain the suicidal terrorists thesis. In Del Pino’s blog was created a
‘citizens’ investigation movement’, the ‘Black Pawns’, that brought together
members of the extreme right in regular demonstrations on the eleventh of each
month (see Rovira 2007). Between 2006 and 2007, Del Pino wrote three books with
revelations about the terrorist attack (the latest one in La Esfera de los Libros, El
Mundo’s publishing house, which also published the work of the MP and interviewer
Jaime Ignacio del Burgo). During the hearing, this blog was used to form questions
for the private prosecutors that sustained the conspiracy thesis.

Could it explain why some media have devoted nearly four years to publishing
lies about the most atrocious terrorist attack in the history of Spain, while the
profiles of their newsrooms have been transformed by swapping veteran journalists
with inexperienced graduates with unstable contracts? Except in the case of
Telemadrid, where it is obvious that the defence of the PP was the priority (the
audience levels went down as the public channel made its editorial line more radical),
COPE and EIl Mundo have notably improved their audiences and sales, both placing
themselves second in the radio station and newspaper ranks. ‘Some, through the
theory of conspiracy, have more than what they had’, the 4 BC newspaper’s former
editor, Jos¢ Antonio Zarzalejos,'' said. He refused to follow the conspiracy version.
‘The conspiracy theory is one of the most negative milestones in the recent history of
Spanish journalism. It doesn’t come from a reasonable doubt, but from a political
and commercial strategy’, said the journalist Fernando Jauregui. ‘All this breaks
down the PP party, the Catholic church, the civilized right and the very notion of
journalism, and that worries me. This type of journalism, unimaginable in most
countries, is happening in Spain. They’ve said all that they’ve said and nothing has
happened! At this pace, who is going to believe us? he concludes. The fact that at the
moment, rather than collapsing, the ones responsible for the conspiracies have been
reinforced brings even more looming questions — deep and old — about the society in
which we live.



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 87

Greedy journalism and mass democracy

One of the most surprising pieces of evidence regarding the conspiratorial
explanations published in the media is how easily they achieved popular credibility.'>
Still in Autumn 2006, 23 per cent of Spaniards disagreed with the affirmation that
the Madrid terrorist attacks were committed exclusively by jihadists and the numbers
went up to 53 per cent within the PP voters (see Avilés Farré 2007, p. 30). Although
they are not irrefutable evidence, the increase in sales and audiences of E/ Mundo and
COPE during the period 2004-2008 (at the cost of the other media that chose to limit
their information to proven facts, such as ABC or Radio Nacional de Espafia) and
the good results of the PP in the 2008 elections, when it achieved more than 400,000
votes (the PSOE only achieved 38,000) by turning the 11-M conspiracy into the
centre of the campaign, at least do not rebut the thesis.

How is it possible that democratic societies, where all peaceful political options
can be discussed openly and freely checked, can believe these types of invention? The
question is relevant, and it has occupied the experts who study the success of
extremist and irrational political behaviour. One of the most well-known is Guy
Hermet, who, in his work about European populism (2001, p. 379-397), names three
possible sources of ‘anti-political’ action — which rejects the established democratic
channels — in advanced democracies: rejection of the welfare tax system (such as the
Scandinavian ‘liberal’ parties), fear of the consequences of immigration (the French
National Front) and conflicts related to the national framework, either of opposition
to integration processes, separatist movements or those that defend the national
essence challenged by worldwide social changes (the Austrian liberals, the Belgium
Vlaams Blok, Forza Italia, etc.). If the public issues that affect taxes, immigration or
the nation have more possibilities for catching the popular interest for anti-political
action, the conspiracy theory about the 11-M has the last two characteristics (and
indirectly also the first one, since the agitators kept linking the supposed Spanish
police and army criminal collaboration with the citizens’ taxes).

Pierre-André Taguieff (2004, p. 9) has pointed to the following characteristics of
the contemporary more successful European ‘national-populists’ movements:
personal appeal to the people by the leader, mystic union of the people against
internal enemies, encouragement to recover the lost national authenticity by
breaking with the present and the need for a political action of ‘national purification’
against internal and external enemies. The conspiracy version of the Madrid terrorist
attack fits this scheme: according to it the terrorist attack should mark the point of
regeneracion (regeneration, an old term in Spanish politics) of the people — its
characteristic temperance, solidarity and bravery were always highlighted — against
immigrants, terrorists (from ETA or Al Qaeda), corrupted politicians and members
of the security forces.

A third specialist in this area, Gianpietro Mazzoleni, has put more emphasis than
the previous ones on the influence of the media in the expansion of populist politics.
In fact, Mazzoleni et al. (2003) defend the use of the term neo-populism to refer to the
media update of the anti-political discourse that is widely used by Western
democracies. According to these authors, an information space divided between
the sensationalist and the elitist media reacts in a different way to the populist
messages: while the quality media criticise them or ignore them, the sensationalist
media increases its reach in order to connect with the popular interest. Given that in



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

88 L. Garcia Tojar

mass democracies this is the main objective, these authors’ thesis says that in
advanced democracies an alliance is made between the sensationalist media and
mass political parties, which would mutually benefit from encouraging neo-populist
politics; the media would increase their audience, the political parties their capacity
to mobilise people. The influence of the media in politics and the influence of politics
in the media would therefore be parallel processes. In the 11-M case, the lack of a
clear distinction between elite press and sensationalist press weakens the ‘pastoral
function’ (Mazzoleni) of quality journalism. As a consequence, the Spanish media
and political parties, from all tendencies, would be especially inclined to use a neo-
populist rhetoric and ‘image’ politics. Even more, the weakness of the quality press in
Spain reinforces the sensationalist side, which gets to dominate the action of the
main parties. The 11-M case demonstrates this thesis. Despite its absurd content, the
conspiracy theory led the political and public agendas during one term, and reduced
the PP to being a follower of the EI Mundo thesis and the PSOE to being the passive
defender of the State powers and forces. The electoral results of both main parties in
2008 and the increase in the number of sales achieved by the media that supported
the theory of conspiracy show the profitability of greedy politics and journalism in
weak public spaces such as the Spanish, where the accountability mechanisms to face
the mistakes of both political and media actors do not seem to work well.

At different speeds, the process repeats in every country and ideological tendency.
The recent call for ‘politics of principles’ outlined by influential strategists from the
North American left (Lakoff 2004) can be understood as the exploitation of this
state of affairs. Neil Postman (1991, 1994) warned in the nineties about the dangers
of a technocratic society whose citizens gave up to trying to understand the collective
order. In that situation, the public space would not have any other option than to
redirect itself towards the entertainment, the scandal and the instigation of collective
fears in order to catch the interest of people. US journalists have for a long time been
complaining about the increase of infotainment as an alternative to the checked
informative story about facts that are unknown to the public. Typical elements of
this new genre are scandals and secrets (Kovach and Rosenstiel 2003, p. 207), which
constitute the architecture of media conspiracies. These would turn into useful
ingredients to instigate political mobilisation in mass democracies, from Guy
Hermet’s point of view, who has resigned himself to seeing the notion of ‘governance’
as the perhaps definitive end of democratic participation and its transformation into
‘a government of the organisations, by the organisations and for the organisations’,
that, in order to encourage the popular vote, would need neo-populist rhetoric and
the constant instigation of fears and national passions (Hermet 2008, p. 53).

But there might be an alternative to resigning oneself. We are facing a political
sociology issue and in this area Max Weber is the point of reference. As is well
known, Weber did not have much trust in the political future of human groups. He
thought that, one way or the other, in time the ‘de-spiritualisation’ of the world
would be inevitable. In every period of history each government system (and each
state) has resolved in their own way the fundamental contradiction between both
main types of social action, substantive rationality and formal rationality, that at a
power level translate into the confrontation between charisma and rationalisation.
The typical modern version of this conflict, in the framework of capitalist societies
organised in parliamentary systems, is based on the definitive breach with any
absolute or ‘acosmic’ ethics, which abandons the subject to the antinomy between



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 89

two ethics of the political action, conviction and responsibility, that are necessary
and irreconcilable ways along which the person in power must walk without any
guidance other than ‘maturity’. Taking the first option leads to fanatical leadership,
blind faith in the leader and the citizen’s loss of substantive rationality (the capacity
to decide his/her own values); moving into the second one leads to a technocratic
government, where individuals are reduced to being mechanisms of a bureaucratic
organisation. Despite the fact that, long-term, the victory of rationality over
charisma is guaranteed, the mature political action must be oriented towards a
necessarily useless resistance, and therefore ‘heroic’. In Weber’s time — when both
values and reason were defeated by World War I, heartless capitalism and the failure
of the Spartakist uprising — it should have been oriented towards the defence of the
defeated German nation within the liberal-capitalist political framework, despite
being aware of the final animosity between them. But the politician must lose his
soul resisting the eternal tension between values and interests till the fall of the ‘polar
night’. In his heroic effort to reconcile the contradictions of the political action, this
author replaces Kant’s as-if ethics with a nevertheless one, which does not resign itself
to accepting the inexorable (Weber 1997, p. 163-197).

One hundred years later, Weber’s polar night might have come closer to us, but it
has not fallen yet. Politics is still the art of making violent domination legitimate and
both charisma and rationalisation carry on with its historical confrontation. In this
‘short century’, as Hobsbawm puts it, we have seen conviction and responsibility
disasters that have produce more absurd victims than in any past period. What might
be the main novelty in the current political order in democratic regimes is the
increasingly influential role of the media in achieving political domination. The
German sociologist had already seen it, in 1910, when he considered that ‘the press’
was one of the most important areas of study in order to understand the immediate
future of the Western nations: “We must focus our research in the following direction,
asking: First: What does the press bring to the making of the modern man? Second:
What influence is it having on the supra-individual objective cultural elements? What
displacements are produced in them? What is destroyed or is created again in the
domain of faith and collective hopes, of the sensation of living? What possible
attitudes are destroyed forever, what attitudes are created?” (Weber 1992, p. 258).

Nowadays the media, which according to the German author encourage in
society an ‘apparent inhibition of the emotional’, are crucial elements in the
achievement of political domination. In controlling the doses of conviction and
responsibility in conflicting coordination with the government institutions, they are
one of the fundamental pillars where the collective order becomes legitimate. To put
it in Weber’s terminology, the role of the mass media is to channel the charisma and
rationality in defence of the political system. As happens all over the West, this is
linked to the legal-rational type, and following Weber we can defend the thesis that
the main political function of the media in the current world is to make political
passions bureaucratic enough so they cannot stop the State from fulfilling its
interests.

Looking at the 11-M case, we could ask ourselves about the effects of this clumsy
farce (and about the effects of greedy journalism, if it turns out to be the legitimate
model) on our current social ‘sensation of living’. Leaving the small interest of its
agitators aside (enrichment, defence of ideological or religious projects, creation of a
network of political influences in the shadow, etc.), no doubt at a first glance the



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

90 L. Garcia Tojar

conspiracy theories appeal more to faith than to rationality, to the primary (and
greedy) loyalties than to the rationally shared interests. It is no coincidence that all
this aggressive confabulation had generated sectarian social movements, such as the
Black Pawns or the Victims of Terrorism Association, which under the presidency of
Francisco José Alcaraz offered its services to the conspirators. Nevertheless, a careful
examination of the facts suggest that these stories, with their trashy heroes and
villains, could also bureaucratise social unease — a political asthenia that is not
lacking a fair motivation — towards the political actors, instead of the objective
positions that the current organisation of power is forcing them to take. To put it
more simply, this grotesque auto-da-fé would hardly maintain a feeling of political
participation in a liberal-capitalist order, increasingly perceived by the people as an
iron cage.

Acknowledgement
Translation by Susana Lopez Penedo, Universidad Complutense de Madrid.

Notes

1. Euskadi Ta Askatasuna (Euskadi and freedom), Basque terrorist group founded in 1959.
2. For example see Gil Calvo 2005.

3. We base this on ‘Historia de una conspiracién’, the extraordinary report published by the
Catalonia Journalists Association in their newsletter Capgcalera; see Avilés Farré 2007,
Rovira 2007. We have also based this on the report published by E! Pais with the title
‘La fabricacién del bulo sobre el 11-M’; see Romero 2007a, 2007b.

See ‘Rinconete y Cortadillo’ in Cervantes’s Novelas ejemplares.

The PP leader, Mariano Rajoy, declared the same day of the elections that he was ‘morally
convinced’ that the terrorist attack had been committed by ETA. After the court sentence,
the main party leaders — with the notable exception of former president José Maria Aznar,
who on 11 March itself personally called the editors of the main Spanish media to inform
them that he had unequivocal evidence that proved that ETA was responsible for the
attacks — have admitted that the Basque terrorist group had nothing to do with the events.

6. Of course the mistakes by E/ Mundo, Telemadrid and COPE were not the only ones
connected with the case. The day after the terrorist attack, for example, the radio station
SER informed the public that the police had found in the trains the rest of the bodies of
suicidal terrorists. The news was immediately rebutted by a police spokesperson and the
radio station admitted the mistake and apologised.

7. Ttis not the first time that E/ Mundo has been involved in supposed payments to people in
order to get statements. Another witness of little trustworthiness, the former police officer
José Amedo, whose statements revealed the GAL state terrorism scandal during Felipe
Gonzalez’s governments, revealed in his memoirs that he received 30 million pesetas from
Pedro J. Ramirez for his revelations (see Mercado 2006). Of course, the editor has always
denied such payments.

8. Boric acid (H3BO;) comes from the borax that is used as a non-irritating antiseptic (for
instance for eye diseases) and in the pottery industry, the production of fire-resistant
textiles and for steel hardening. Of course, it has no use for terrorist attacks, unless they
are against microbes. Nevertheless one of the censored experts, Isabel Lopez, supported
the conspiracy thesis in El Mundo with the following argument: ‘How is it possible,
I wonder, that El Haski had cockroaches and her feet stank, and the ETA ones had
cockroaches as well and their feet stank?’ El Pais revealed in 2007 that in 40 years of
fighting against ETA a police investigation had never found boric acid related to
explosives (Romero 2007b).

9. The report said literally: ‘No objective elements have been found that allow one to link
both terrorist organisations’. See Romero 2007a.

10. This documentary was signed by José Antonio Ovies, news deputy editor of Telemadrid.

Rl



09: 55 23 March 2010

[Tojar, Luis Garcia] At:

Downl oaded By:

International Review of Sociology — Revue Internationale de Sociologie 91

11. In February 2008 José Antonio Zarzalejos was dismissed as 4 BC editor, due to the fall in
sales of the daily. Since then he has denounced the pressure from Esperanza Aguirre to
follow the conspiracy theory (Rovira 2008).

12. This has not happened only in the case of Spain. A survey done in 2006 by Pew Research
Centre revealed that more than half of the Indonesian, Egyptian, Turkish, Jordanian and
British Muslims thought that the 11 September World Trade Center terrorist attacks were
not perpetrated by Muslims. Two years before, another survey had shown that nearly half
of New Yorkers believed that the US Government had previous information about the
criminal plot (see Avilés Farré 2007, p. 30).

References

Avilés Farré, J., 2007. Terrorismo y teorias de la conspiracion: 11-M y 11-S. Capgalera, 139,
28-35.

Charaudeau, P, 2003. E/ discurso de la informacion. Barcelona: Gedisa.

Coser, L., 1978. Las instituciones voraces. Mexico: FCE.

Garcia Tojar, L., 2007. El retorno de Walter Burns. Paper read at the IX Spanish Congress of
Sociology. Barcelona: Federacion Espaifiola de Sociologia.

Gil Calvo, E., 2005. 11/14-M, El cambio tragico: de la masacre al vuelco electoral. Madrid:
Adhara.

Hallin, D. and Mancini, P., 2004. Modelli di giornalismo. Mass media e politica nelle
democrazie occidentali. Rome: Laterza.

Hermet, G., 2001. Les populismes dans le monde. Une histoire sociologique, XIXe—XXe siécle.
Paris: Fayard.

Hermet, G., 2008. Populismo, democracia y buena gobernanza. Madrid: El viejo topo.

Kovach, B. and Rosenstiel, T., 2003. Los elementos del periodismo. Madrid: Aguilar.

Lakoff, G., 2007. No pienses en un elefante. Madrid: UCM.

Mazzoleni, G., Stewart, J., and Horsfield, B., eds., 2003. The media and neo-populism: a
contemporary comparative analysis. Westport: Praeger.

Mercado, F., 2006. La conspiracion de 1994. El Pais, 10 February.

Ortega, F., et al., 2006. Periodismo sin informacion. Madrid: Tecnos.

Postman, N., 1991. Divertirse hasta morir. Barcelona: Tempestad.

Postman, N., 1994. Tecnépolis. Barcelona: Circulo.

Romero, J.M., 2007a. Tres afios conspirando contra la verdad. E/ Pais, 8 April.

Romero, J M., 2007b. La sospecha tropieza en sus propias trampas. £/ Pais, 9 April.

Rovira, J., 2007. Crénica de una conspiraciéon mediatica. Capcalera, 139, 2-27.

Rovira, J., 2008. No he tenido nunca presiones tan fuertes como las de Esperanza Aguirre
(interview with José Antonio Zarzalejos). Cap¢alera, 142, 20-26.

Sparks, C. and Tulloch, J., 2000. Tabloid tales: global debates over media standards. London:
Rowman & Littlefield.

Taguieff, P.A., ed., 2004. Le retour du populisme. Paris: Universalis.

Weber, M., 1992. Para una sociologia de la prensa. REIS, 57, 251-259.

Weber, M., 1997. El politico y el cientifico. Madrid: Alianza.



