Proyectos de Investigación

MARTÍNEZ DE AGUIRRE, Javier, "The Architecture of Jaca Cathedral: the Project and its Impact"

Romanesque Cathedrals in Mediterranean Europe. Architecture, Ritual and Urban Context (eds. G. Boto Varela y J.E.A. Kroesen), Turnhout, Brepols, 2016, pp. 153-168.

Abstract

During recent decades, the architectural project of Jaca cathedral, a crucial work of Spanish Romanesque art, has not attracted the attention that it deserves. The author relies upon little-considered documents, discovers unknown building elements, conducts a critical review of what has come down to us in the fabric of the church, and compares it with diverse responses in Aragón, Castile and France. The conclusions take the form of a hypothetical restoration viewed in plan, elevation and longitudinal section. These conclusions differ from what has been traditionally posited: according to the author’s opinion, there was only one architectural project, which combined Romanesque solutions with Italian basilican features, with the exception of the tower portico, which is a somewhat later addition.

Resumen

El proyecto arquitectónico de la catedral de Jaca, edificio crucial del arte románico español, no ha recibido en las últimas décadas la atención que merece. El autor aprovecha documentación hasta ahora insuficientemente explorada, lleva a cabo un examen crítico de la fábrica, descubre elementos constructivos ignorados y recurre al parangón con secuelas divergentes de la seo altoaragonesa en Aragón, Castilla y Francia. Las hipótesis resultantes toman forma mediante restituciones gráficas de la planta, sección longitudinal y elevación de fachadas. En contra de lo tradicionalmente admitido, se concluye la existencia de un único proyecto que vertebró soluciones propias del Románico Pleno con evocaciones de basílicas italianas, con la excepción de la torre pórtico, añadida poco más tarde.