Portada » Profesores » [...] » Profesores en Facultad de Comercio y Turismo » Michael White Hayes

Michael White Hayes

Catedrático de Escuela Universitaria

 

 

Office Address:  

Facultad de Comercio y Turismo,

Universidad Complutense de Madrid,

Avenida de Filipinas 3,

28003 Madrid.

E-mail address: white@ucm.es :

 

Mike White 

Degrees:

  • PhD in English Philology (Language & Linguistics) Universidad Complutense de Madrid
  • BA, University College Dublin
  • BA , University of London
  • Licenciatura, Universidad de Sevilla

 Member of Research Groups and Projects:

Group:  

Discurso y Comunicación en Lengua Inglesa: Estudios de Lingüística Cognitiva y Funcional. Grupo de Investigación Complutense consolidado (2005). Reference: 930160. Funding entity: Programa de Creación y Consolidación de Grupos de Investigación Universidad Complutense.

 Projects:

  • Identificación y categorización de modelos metafóricos en la prensa económica: creación de un corpus. Referencia: HUM2005-05957/FILO. Investigador principal: Honesto Herrera.  Financiado por el Ministerio de Ciencia y Tecnología, Programa Nacional de Promoción General del Conocimiento (Proyecto I + D) . Duración 3 años. 2005-2008.
  • Análisis contrastivo de la prensa económica española e inglesa desde la lingüística cognitiva. Nº SAP: 052PR13337.  Entidad financiadora: UCM. Duracion  desde: 1/1/2005   hasta: 31/12/2005. Investigador principal: Honesto Herrera Soler.
  • Foreigners in eighteent century Spain: A comparative approach to the “Naciones”. Attitudes and responses to the Burbon reforms 1700-1793. (HAR2012-36884-C0202). National Plan of the Spanish Ministry of Economy, Science and Competitiveness. Investigador Principal: Oscar Recio Morales.  (2012-2015) 

Major publications (selection):

 (i) Books and edited works:

  • Herrera Soler, Honesto and Michael White (Eds). (2012). Metaphor and Mills: Figurative Language of Business and Economics. Berlin/New York: De Gruyter Mouton. ISBN:978-3-11-027510-0
  • Michael White, H. Herrera & C. Alonso (Eds) (2003). Cognitive Linguistics in Spain at the turn of the century (II) Metaphor and Metonymy) / La Lingüística cognitive en España en el cambio de Siglo (II): Metáfora y Metonimia). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Michael White, (2009) Guest Editor, Special Issue on Metaphor and LSP, Ibérica, Nº 17. http://www.aelfe.org/?s=revista&veure=17

 

(ii) Articles in Journals:

  • White, Michael & Beatriz Villacañas (2014). Metaphor and phraseology from the language of bullfighting in Spanish. Review of Cognitive Linguistics 12/1: 99-132.
  • Villacañas, Beatriz & Michael White (2013). Pictorial metonymy as creativity source in “Purificación García” advertising campaigns. Metaphor and the Social World 3/2: 220-239.
  • Michael White (2011) Cracking the code of press headlines: From difficulty to opportunity for the Foreign Language Learner. International Journal of English Studies. 11/1: 95-116. http://revistas.um.es/ijes/article/view/137121
  • Herrera Soler, H. &. Michael White (2007) A contrastive view of British and Spanish Business press headlines. Rassegna Italiana di Linguistica Applicata (RILA), Anno XXXIX, Gennaio-Agosto/1-2: 295-316.
  • Michael White (2004) Turbulence and Turmoil in the market or the language of a financial crisis. Ibérica. Nº 7: 71-86.  http://genos-140.adam.es/documents/text7-White.pdf
  • Michael White (2003) Metaphor and Economics. The case of Growth. ESP Journal, 22/1: 131-151. Abstract: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889490602000066
  • Herrera Soler, Honesto & Michael White (2000) Cognitive linguistics and the language learning process: a case from economics. Estudios Ingleses de la Universidad Complutense, Vol.8: 55-77.
  • Michael White (1999) The Bundesbank and the Making of an Economic Press Story, Anglistik & Englischunterricht, Band 62, pp. 107-128, Heidelberg: C. Winter. http://www.ucm.es/info/circulo/no4/white.htm
  • Michael White (1997) The Use of Metaphor in Reporting Financial Market Transactions. Cuadernos de Filología Inglesa, Universidad de Murcia, Vol 6/2: 233-245. http://revistas.um.es/cfi/article/view/109091/103781
  • Michael White (1985) Dr. Lydgate: The literary characterisation of the doctor at a historical turning point’, Asclepio 37, 321-349.

 (iii) Chapters in collective volumes:

  • Herrera, Honesto and Michael White. (2010). Canonicity and variation in idiomatic expressions: evidence from business press headlines. In: Boers, F, De Knop, S, and T. Derycker. Fostering Language Teaching Efficiency Through Cognitive Linguistic. Berlin and New York: Mouton de Gruyter
  • Michael White & Herrera, Honesto (2009). How business press headlines get their message across: a different perspective on metaphor. In A. Musolff and Zinken, J (eds), Metaphor and Discourses. Basingstoke: Palgrave-Macmillan, pp.135-152.
  • Herrera Soler, Honesto, Michael White y Beatriz Villacañas. (2009). Are corpus searches fairly representing idiom usage? Las lenguas para fines específicos ante el reto de convergencia, p.925-936. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Laguna.
  • Herrera Soler, Honesto and Michael White. 2008. Conventionality and creativity in headline idioms usage.  In: Sánchez Hernández, P., Pérez-Paredes, P., Aguado Jiménez, P. and Criado Sánchez, R. (Eds).  Researching and teaching specialized languages: New contexts, new challenges, p.915-925.Murcia: Editum.
  • Michael White (2008). The role of Irish doctors in eighteenth-century Spanish medicine. In: Downey, Declan M. and Julio Crespo MacLennan (Eds), Spanish-Irish Relations through the ages. Dublin: Four Courts Press. pp.149-174
  • Michael White, Honesto Herrera Soler, Beatriz Villacañas, Marian Amengual. 2007. Data on the similarities and differences in British and Spanish business press headlines. Teaching and Learning LSP: Blurring, 512-518. Lisboa: AELFE.
  • Michael White (2007) Synergies in L1 and the difficulty of maintaining them in L2. In: Pedro A. Fuertes Olivera, Problemas lingüísticos en la traducción especializada, Universidad de Valladolid, pp.155-168.
  • Michael White (2006) Language synergies and communication felicity. In: M. Carretero, L.Hidalgo, J. Lavid, E. Martínez, J. Neff, S. Pérez de Ayala and E. Sánchez-Pardo (Eds) A pleasure of life in words. A Festschrift for Angela Downing, Vol I: 561-588. Madrid: Universidad Complutense).
  • Herrera Soler, Honesto, Michael White y Marian Amengual. (2004). Interrelation between content and expression in news headlines. Current Trends of language for Specific Purposes in an International and Multicultural Context, p. 239-249. Universidad de Granada.
  • Michael White and Honesto Herrera (2003). Metaphor and ideology in the press coverage of telecom corporate consolidations. In: R. Dirven, R. Frank and M. Pütz (Eds). Cognitive Models in Language and Thought. Ideology, Metaphors and Meaning. Berlin-New York, Mouton de Gruyter.  p. 277-323.
  • Michael White (2001) Metaphor in thought and expression. In: G. Aguado y P. Duran (eds) La investigación en lenguas aplicadas: Enfoque multidisciplinar. pp. 47-63. Madrid. Editorial:  Fundación Gómez-Pardo, Universidad Politécnica de Madrid
  • Michael White (1998) A cognitive linguistic view of the use of metaphor in headlines, leads and news stories. In: A. Downing Rothwell et al (eds) Patterns in Discourse and Text:  Ensayos de Análisis del Discurso en Lengua Inglesa.  Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp.31-62.
  • Herrera Soler, Honesto & Michael White (2000). Business is war or the language of takeovers. In: Ruiz de Mendoza, F.J., Panorama Actual de la Lingüística Aplicada: Conocimiento, Procesamiento y Uso del Lenguaje. Volumen I:231-240. Universidad de la Rioja

(iv) Book Reviews:

  • Michael White (2002) Review of A. Barcelona, Metaphor and metonymy at the crossroads: A cognitive perspective. Estudios Ingleses de la Universidad Complutense, Vol 9:309-315
  • Michael White (2003) The growing stature of metonymy. Review article on R. Dirven & R. Pörings Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Estudios Ingleses de la Universidad Complutense, Vol 10: 47-63.
  • Michael White (2010) Review of J. Littlemore, Applying cognitive linguistics to second language learning and teaching, Ibérica: Nº 20: 174-177. http://digitalh.genos.es/documents/10_20_White.pdf

 Editorial Service:

 (i) Member of the scientific committee of various journals:

  • Ibérica,
  • Review of Cognitive Linguistics, John Benjamins,
  • Odisea

 (ii) Occasional refereeing for various journals:

  • Journal of Pragmatics
  • ESP Journal
  • Sage Open

Membership of Scientific Associations:

  • Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (AEDEAN-ESSE-EAAS)
  • International Cognitive Linguistics Association (ICLA)
  • Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos. (AELFE)
  • Asociación Española de Lingüística Cognitiva (AELCO)